23.novembris vēsturē: ūdeņos tiek palaists pasaulē slavenākais kliperis «Cutty Sark»

Tiem, kas bijuši Londonā, visdrīzāk ir skaidrs, kas ir "Cutty Sark" - tas ir kliperis (jeb buru kuģis), kas meklējams Grīničā - netālu no Karaliskās Griničas observatorijas.

Šis kuģis ir viens no pasaulē populārākajiem senajiem kuģiem, jo tas tika būvēts kā labākais un ātrākais tā laika burinieks pasaulē - Cutty Sark arī bija pēdējais tirdzniecībai paredzētais kliperis, kas tika pasaulē izbūvēts, jo šajā laikā (1869.gadā) strauji attīstījās mašīnbūve un tvaika dzinēji - nākamie kuģi jau bija darbināmi ar tvaika dzinējiem.

Kuģis pārsteidza ar formu pabeigtību un hidrodinamiskām līnijām. Klipera korpusa līnijas ir tikai viens no tā ātrgaitas nosacījumiem. Ja pieņem, ka pārējie nosacījumi ir līdzvērtīgi, tad ātrāks izrādīsies tas kuģis, uz kura varēs pacelt lielāko buru laukumu pie visstiprākajiem vējiem. Uz jaunā klipera tā būvētāji paredzēja 36 buras, kuru kopējais laukums ir 3350 km2, tā kā kad kuģis pacēla visas buras, radās iespaids, ka pa okeāna virsu lido milzīgs balts mākonis. Tomēr lai varētu pacelt visas buras vētras laikā, klipera korpusam un mastiem bija jābūt īpaši izturīgiem. Kad Dambartonas (Skotijā) kuģu būvētavā sāka būvēt kliperi, īpaša vērība tika pievērsta korpusa materiāla izvēlei un korpusa konstrukciju izveidošanai un savienošanai. Visveiksmīgākā izrādījās kuģa daļa bezānmasta rajonā. Tā sanāca tik izturīga, ka pie īpaši spēcīgas vērtas uz citiem kliperiem no bezānmasta novāca visas buras (citādi mastu varētu izrauts no korpusa), jaunā klipera kapteinis bez bailēm pacēla papildus buras, būdams pārliecināts, ka konstrukcija izturēs. Pēc sava korpusa izturības Cutty Sarks izrādījās nepārspēts kliperis ne tikai pateicoties kuģu būvētāju meistarībai, bet arī tam, ka kuģubūvētavas īpašnieki regulāri uzraudzīja tā būvēšanas procesu.

Gadsimtu gaitā galvenais kuģu būves materiāls bija koks, tad to sāka nomainīt dzelzs, tad tērauds. Šobrīd ir nospraustas konkrētas tendences jaunu konstrukcijas materiālu izmantošanu: plastmasas un vieglie sakausējumi. Bet kuģu būves vēsturē bija salīdzinoši īss laika periods (daži gadu desmiti) – laiks, kad pārgāja no koka kuģu būves pie dzelzs. Šajā laikā tika radīti t.s. kompozītu kuģi: ar dzelzs bortiem un koka apšuvumiem. Kompozitkuģiem salīdzinoši ar koka kuģiem bija daudz lielāka korpusa izturība, bet salīdzinoši ar dzelzs kuģiem tie bija 1) mazāk pakļauti rūsēšanai un 2) to izmaksas bija zemākas, jo dzelzs kausēšana bija ļoti dārga. Cutty Sark – brīnišķīgs kompozitkuģis.

Salīdzinoši ar citiem kliperiem Cutty Sark bija samērā liels kuģis. Pamatizmēri 64,8 x 10,98 metri, ūdensizspaids – 2100 tonnas. Uz kuģa varēja uzkraut 615 t tējas vai 900 t vilnas, vai arī 1920 t metāllūžņus. Spēcīgs buru aprīkojums nodrošināja kliperim ātrumu līdz 16,5 – 17 mezgliem, kas ir aptuveni ekvivalents tvaika mašīnas jaudai 400 zirgaspēkiem. Klipera korpusa konstrukcija bija tik laba, ka jaunuzbūvētajam kuģim „Angļu Loyda” eksperti izsniedza apliecību uz neredzēti ilgu laiku – 16 gadiem. Klipera nolaišana ūdenī notika 1869.g. 22.novembrī.

Kapteinis Džons Villis gribēja nosaukt kuģi par Sea Witch, kas tulkojumā nozīmē jūras ragana. Ņemot vērā šo nosaukumu, tika izgatavota foras figūra, kura attēloja apburošu raganu īsā kreklā, kas bija apdziedāta Roberta Bornsa (Robert Burns) poēmā „Toms O’Senters” (Tam O'Shanter), kas ir personāžs no skotu tautas teikām. Bet kad kuģis tika nolaists ūdenī, izrādījās, ka ir jau kuģis ar nosaukumu Sea Witch, tad lai saglabātu raganas tēlu kuģa vārdā, kliperim deva nosaukumu Cutty Sark, kas skotu tautas poēzijas zinātājiem rada asociācijas ar dejojošu raganu.

Tā notika paša slavenākā klipera Cutty Sark dzimšana. Bet tikai nedēļu pirms tam 1869.g. 16.novembrī pavisam citā zemeslodes daļā bija notikums, kam likās nebija nekāda sakara ar jauno kliperi: tika atklāts Suecas kanāls. Bet ļoti drīz noskaidrojās, ka šī kanāla atklāšana bija buru flotes gals

Un tik tiešām uz liela garuma okeāna trasēm buru kuģi diezgan ilgi konkurēja ar tvaikoņiem: tiem nebija vajadzīgas ogles, bunkerstacijas, kvalificēti mehāniķi, kas tajā laikā bija zelta vērtē, tiem nebija milzīgas tvaika mašīnas, kas aizņēma lielu daļu lietderīgās telpas.

Tagad viss bija mainījies: ceļš no Eiropas uz Ķīnu samazinājās par 4000 jūdžu, bet samazinājās tas tikai tvaikoņiem. Buru kuģi nelabvēlīgo vēju un straumju dēļ nevarēja manevrēt salīdzinoši šaurajā kanālā un bija spiesti iet pa iepriekšējo ceļu apkārt Labās Cerības ragam. Sacensties ar tvaikoņiem buru kuģi vairs nevarēja. Tādā veidā tikko uzbūvētais kliperis Cutty Sark kļuva par morāli novecojušu kuģi jau tajā brīdī, kad kuģis tika nolaists ūdenī.

Pēc Pirmā pasaules kara Cutty Sark nevarēja atrast pielietojumu okeāna līnijās, klipera celtspēja bija pārāk maza, lai konkurētu ar tvaikoņiem, bet kabotāžas līnijām – pārāk liels.

Slaveno kliperi jau gribēja pārdot lūžņos, kas 1922.gadā to nopirka un par personīgiem līdzekļiem izremontēja entuziasts un burinieku pazinējs kapteinis Vilfreds Doumens (Vilfred Dowman). Pieļaujot nelielas atkāpes no sākotnēja projekta (bezānmasts tika uztaisīts daudz īsāks nekā iepriekš), Doumens atjaunoja Cutty Sark, tā izglābjot to no bojāejas.

Pēc Vilfreda Doumena nāves viņa atraitne nodeva kliperu britu Tirdzniecības flotes skolai. 1938.gadā burinieks tika nolikts Temzā. Daudzu gadu garumā kliperis kalpoja kā mācību līdzeklis. 1952.gadā kuģi nodeva senatnes pieminekļu saglabāšanas biedrībai. Un 1954.g.10.decembra vēsā saulainā rītā 85 gadus vecais kliperis veica savu pēdējo reisu augšup pa Temzas upi uz tam speciāli uzbūvētu doku. Netālu no Londonas Jūras muzeja gandrīz uz Grīnvičas meridiāna. Vecais kliperis, kurš nebija zaudējis savu skaistumu un grāciju, tika vilkts ar ahteri uz priekšu pa speciālu izraktu kanālu, gandrīz aizskarot tā krastus. Viss, kas bija iespējams, no kuģa tika noņemts, lai samazinātu tā iegrimi. Kā tikko Cutty Sark izgāja cauri kanālam, to noslēdza, lai aizsargātu kuģi no vakara paisuma. Dokā klipera stāvokli nostabilizēja ar speciālām iekārtām, atsūknēja ūdeni, tā kā šobrīd apmeklētāji var aplūkot ne tikai virsūdens, bet arī zemūdens daļu.

Tagad kliperis Cutty Sark ir kuģis - piemineklis, kuģis – jūras flotes muzejs. Tā mastā plīvo kuģa pirmā īpašnieka Džona Villisa karogs. Kuģim – piemineklim ir milzīga popularitāte starp tiem, kurus vilina jūras romantika un uztrauc neaizmirstamais brīnišķīgo buru kuģu laikmets.

----------------------------------------------------------------------------------------

23. novembris vēsturē: Nacionālā espresso diena

Foto: kingofwallpapers.com; Avots: Nationaldaycalendar.com

Šodien Amerikas Savienotajās valstīs atzīmē nacionālo espresso dienu. Vārds Espresso ir cēlies no Itālijas. Tas nozīmē “ātri laikā”. Pirms espresso kafijas automātu ieviešanas, espresso pagatavoja speciāli tikai tad, ja tas tika pasūtīts. Tos taisīja izmantojot dabīgās metodes un, 1800. gadā, šādus espresso pasūtīja ļoti bieži.

Mūsdienās mēs vislabāk pazīstam augstas koncentrācijas kafiju, jeb espresso. Tos parasti restorānos pasniedz mazos daudzumos, piemēram, Austrijā vairākās kafejnīcās pasniedz precīzi tikai 20 pilienus espresso.

Espresso ir vairāki aromāti un pagatavošanas veidi arī Latvijā. Ja sanāk, nobaidiet šodien kādu lielisku espresso savā tuvākajā kafejnīcā vai resorānā!

Pastāstiet saviem draugiem par šo dienu, ierakstot #NationalEspressoDay savos sociālajos tīklos.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Pasākumi Valmierā aprīlī Valmieras TIC
Aprīlī aicinām baudīt Mākslas dienu norises kā arī citus koncertus, izziņas un sporta pasākumus Valmieras pusē! | Skatīt vairāk
Latvija
Māgisko sajūtu nakts Valmierā Valmieras TIC
Valmierā vasaras sezona tiks atklāta 4. maijā Gaujas Stāvo krastu Sajūtu parkā, kur ceturto gadu norisināsies pasākums “Maģisko sajūtu nakts”. | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 06.04.2019 - 26.04.2019 Improvizācijas šovs ''Spiediens'' Valmierā Valmieras TIC
26.aprīlī plkst. 19:00 koncertzālē “Valmiera” notiks improvizācijas šovs "Spiediens”. | Skatīt vairāk
Interneta vietnes izveidošana BeeZum
Interneta vietnes izveidošana pēc jūsu prasībām, iespējama dizaina izstrāde, apmācība un konsultācijas. | Skatīt vairāk
no 750 EUR

Par mums | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Vakances | Prakse studentiem | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2019 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2019 1st-studio.com

 
Total Timed::0.11861396sec.