13. septembris vēsturē: Eiropā notiek pirmais lidojums

Lai arī pasaulē pirmais kontrolētais lidojums ar lidmašīnu notika 1903. gadā, kad to Amerikas Savienotajās valstīs paveica brāļi Raiti, Eiropā šis, tam laikam brīnums, notika trīs gadus vēlāk - 1906. gadā.

Eiropā šie lidojumi 1906. gadā notika vairākās vietās un vēsturnieku starpā ir noritējušas daudzas diskusijas par to - kurš lidojums skaitās un kurš ne. Viens gan ir skaidrs - šis bija tas gads, kad Eiropā lidoja pirmo reizi. Par vienu no pirmajiem Eiropas lidaparātu pavēlniekiem tiek uzskatīts Traians Vuī, kurš 5. martā Francijā sāka testēt savu lidaparātu - monoplānu, kas tika darbināts ar karbona gāzes dzinēju. Šis arī bija pirmais lidaparāts ar pneimātiskām riepām. 18. martā Vuī vadītais lidaparāts pacēlās un nolidoja 11 metrus un arī tad 24 metrus, paceļoties viena metra augstumā.

Savukārt tā paša gada 12. septembrī mazā Dānijas saliņā Lindholmā, Jakobs Ellehammers pacēlās un apmeta pāris riņķus savā lidaparātā "Danemark I". Viņa radītais lidaparāts gan līdz galam nav uzskatāms par lidmašīnu, bet gan ko līdzīgu mūsdienu helikopteram. Arī viņa lidaparāts veica pāris īsus "lidojumus" jeb "lēcienus". Šajā gadījumā arī lidaparāts bija piesiets pie virves, lai, negadījuma rezultātā, pašam lidotājam nenāktos attapties kosmosā.

Tomēr centrālais notikums Eiropas lidojumu vēsture notika dienu vēlāk - 13. septembrī, kad brazīļu pilots Alberto Santos-Dumonts Francijā skatītāju priekšā veica lidojumu pirmajā cilvēka vadītajā lidaparātā. Tā kā šis lidojums notika liecinieku klātbūtnē, tas ticis ierakstīts kā pirmais oficiālais lidojums ārpus ASV. Lidaparāts gan nolidoja vien aptuveni 5-6 metrus, paceļoties tikai uz sekundi (arī pacelšanās izdevās tikai ar otro mēģinājumu). Tāpat, lidaparāts nokrita uz "deguna", salaužot ierīces propelleru - tomēr tas netraucēja skatītāju pūlim sajūsminā gavilēt - viņi bija liecinieki vēsturiskam notikumam. Turpinot eksperimentus, Santos-Dumonts tā paša gada oktobrī ar to pašu lidaparātu nolidoja arī 50 metrus, paceļoties 3-5 metru augstumā. Par šo lidojumu viņš arī saņēma 3000 franku balvu. Vēlāk viņš arī veica 220 metru garu lidojumu, kā arī turpināja attīstīt citas lidmašīnas, kļūstot par vienu no ievērojamākiem aviācijas pionieriem Eiropā un pasaulē.

Par citiem 13. septembra notikumiem lasi šeit.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Slutišķu sādža un vecticībnieku lauku sēta TAKA
Daugavas ielejas ielokā no ziņkārīgām svešinieku acīm paslēpies Slutišķu vecticībnieku ciems, kas ir mīklains un nezināms. | Skatīt vairāk
Latvija
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 03.08.2020 - 10.08.2020 Kāpēc sāp mugura un locītavas? Jantarnij Bereg
Mūsu ķermenis ir atrodas nemitīgā smaguma spēka ietekmē. Mēs pastāvīgi piedzīvojam ievērojamu slodzi, it īpaši jaunības gados...papildu info pa | Skatīt vairāk
Izpletņlēcēju Sporta Klubs “D.I.S.K.” TAKA
Lēciens–atrakcija ar apaļo izpletni, lēcieni tandēm sistēmā, pasažieru vizināšana ar AN -2 un JAK 18t lidmašīnu, izpletņlēcēju | Skatīt vairāk
Atpūtas vieta “Sventes Rasa” TAKA
Atpūtas vieta “Sventes Rasa” piedāvā lielisku atpūtu gleznainā vietā Latvijas dienvidaustrumos, pašas Augšzemes augstienes vidienē, Sventes ezera | Skatīt vairāk

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2020 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2020 1st-studio.com

 
Total Timed::4.22270489sec.