LIELĀ INTERVIJA ar Margaritu Plataci, viesnīcas «Radi un draugi» vadītāju

LIELĀ INTERVIJA ar Margaritu Plataci, viesnīcas «Radi un draugi» vadītāju

Viesnīcai “Radi un draugi” Vecrīgā jau vairāk nekā 22 gadus ir savas priekšrocības ceļotāju acīs, tās restorāns “Niklāvs” ir arī iecienīta rīdzinieku tikšanās vieta, un vadītāja Margarita Platace kopā ar savu komandu viesnīcu ved līdzi laikam, lai arī moderno tehnoloģiju laikā tā izceltos ar savu raksturu, viesmīlību un prasmi uzņemt Latvijas viesus pat no vistālākajām pasaules valstīm.

BalticTravelnews.com: Kādas tendences viesmīlības jomā pasaulē, tuvējos reģionos varētu būt 2017. gadā?

Margarita Platace: Kopumā ir daudz jaunu izaicinājumu, kuriem tūrisma profesionāļi  ne vienmēr ir gatavi. Katrs šajā pārmaiņu laikā meklē savu ceļu un reizē skatās uz priekšu – kas notiks?!  Tomēr, lai arī kādas tehnoloģijas nāktu, mana pārliecība ir, ka cilvēki viesmīlības industrijā strādās vienmēr.  Jā, šodien jau ir pieejamas viesnīcas ar automatizētu viesu uzņemšanu, kur viesi piereģistrējas paši. Tomēr lielākajai daļai viesu vienmēr būs nepieciešams kontakts ar cilvēku. Martā starptautiskajā tūrisma izstādē ITB Berlīnē demonstrēja robotu – meiteni, kura prata atbildēt dažādās valodās uz ļoti daudziem jautājumiem. Izrādās, ka viesu jautājumi ir diezgan līdzīgi, un izgudrotājiem bija izdevies šos biežāk uzdotos jautājumus un atbildes sagrupēt. Vieni teica, ka tā ir viesnīcu nākotne, citi noliedza, bet es tomēr domāju, ka tas nenotiks ātri, turklāt būs ārkārtīgi dārgi. Jāatzīst, ka darbaspēka izmaksas viesnīcās ir augstas, tomēr grūti noticēt, ka robots spēs aizstāt cilvēku pilnībā.

BalticTravelnews.com: Kādi jauninājumi viesnīcu jomā ienāk – dizainā, piedāvājumā, apkalpošanā?

Margarita Platace: Modes dizaineri saka, ka modē esot viss, tikai izvēlētajam apģērbam ir jāatklāj cilvēka personība, līdzīgi ir arī viesnīcu industrijā. Pašreiz, manuprāt, vinnē tās viesnīcas, kurās viesim veidojas personiskāks kontakts ar personālu un pašu viesnīcu. Būtiska ir vēlmju nolasīšana no acīm, pirms cilvēks tās izteicis. Cik esmu runājusi ar viesnīcas “Radi un draugi” viesiem, tad vairumam svarīgs ir faktors, ka darbinieki  ir gatavi pakalpot un dara to ar prieku un nevis kā smagu darba pienākumu.

BalticTravelnews.com: Kāda ir robeža, cik lielas viesnīcas vēl spēj viesim pievērst tik personīgu uzmanību?

Margarita Platace: Man šķiet, ka lielajās viesnīcās ir ļoti izstrādāti un pārdomāti apkalpošanas standarti, darbinieks tajās ir maza skrūvīte, kam precīzi jāizdara savs darbs. Turklāt darbs jāizdara pēc iespējas ātrāk, jo jāapkalpo ļoti daudz cilvēku, nevar atļauties pārāk garas sarunas. Profesionāli viņi varbūt ir daudz labāk sagatavoti par mazo viesnīcu darbiniekiem, bet atkāpes no normas tikpat kā nav iespējamas. Mazo viesnīcu darbiniekiem bieži vien visdažādākajās situācijās jātiek galā pašu spēkiem, jābūt elastīgākam.

BalticTravelnews.com: Ar ko saistīta tendence, ka šodien mainās pat lielās viesnīcu ķēdes, piedāvājot aizvien jaunus konceptus?

Margarita Platace:

Runa ir par globalizāciju un apvienošanos. Tā ir nerimstoša cīņa par klientiem, par jauniem tirgus segmentiem. Tā ir vēlme aptvert dažādas cenu kategorijas, dažādus pakalpojumu līmeņus – no ekonomiskā līdz pat luksuss pakalpojumam.  Viesnīcas pamatfunkcijas gan paliek nemainīgas, cilvēkam vajag vietu, kur pārnakšņot, kur paēst, kur saņemt kādu izklaidi.

Tāpēc arī rodas dažādi unikāli projekti, kā ledus viesnīcas, viesnīcas kokos, dārgakmeņu  raktuvēs, bijušajos cietumos  un daudzi citi. Rodas arī tādi eksotiskie projekti, kā nakšņošana dabas parkos, kur brokastu laikā žirafes raugās iekšā pa logu un diedelē kādu kārumu.

Katrs viesnīcnieks meklē kaut ko savu. Viesus vienmēr ir saistījušas ‘’boutique’’ jeb dizaina viesnīcas – ir viesnīcu tīkli, kas iet šajā virzienā. Tas nav nekas jauns, jūsmoju par tām, kopš šajā jomā strādāju. Cilvēkiem vienmēr ir patikušas viesnīcas, kas iekārtotas pilīs un muižās, kur daudz senu lietu un antīku priekšmetu.

Šodien jāliek uzsvars uz tehnoloģijām, kas nepieciešamas sabiedrībai, mēs nevaram iedomāties viesnīcu bez interneta. Baltijas valstīs mēs esam ar interneta pieejamību izlutināti, bet man nācies būt Spānijā, Grieķijā, Itālijā, kur interneta sakari ir vāji vai citviet kūrortos to nav nemaz. Varbūt tā arī jābūt, ka savā atpūtā esam nedaudz nogriezti no pārējās pasaules, jo citādi visu laiku mums jāpārbauda, kas notiek e-pastā, sociālajos tīklos, vai tikai visi zina, kur es atpūšos utt. Nemākam atpūsties...

BalticTravelnews.com: Vai Baltijas valstu viesnīcām ir savs šarms, vai arī mūsējās ir tikpat vienādas kā daudzviet pasaulē?

Margarita Platace: Katra no Baltijas valstīm esam atšķirīga, un tikpat atšķirīga ir izpratne par to, kādai jābūt viesnīcai. Viesnīcas ar īsti latvisku šarmu un viesmīlību drīzāk jāmeklē ārpus Rīgas un citām lielām pilsētām, pilnīgi noteikti tur viesus uzrunā arī pats īpašnieks, kas priecīgs viesim pakalpot. Viņš ir ieinteresēts, lai  bizness veicas, un viesis jūtas ļoti gaidīts un aprūpēts. Runājot kopumā par Latvijas viesnīcām, viesi saka, ka pie mums tās ir ļoti tīras.

BalticTravelnews.com: Tiesa gan vairākās nesen notikušās tūrisma konferencēs izskanējis, ka viesu skaits lauku viesnīcās samazinās. Tendence esot domāt, ka lauku viesnīcās viesis nevar droši zināt, kas tajās sagaidāms, tādēļ drošāk savu atpūtu uzticēt standartizētajām pilsētu viesnīcām.

Margarita Platace: Man gan drīzāk šķiet, ka mazajās lauku viesnīcās reizēm  ir nesamērīgi uzskrūvētas cenas. Es saprotu, ka visiem nepieciešams pelnīt un iztikt, nevar gaidīt, ka laukos viss būs lēts, jo izmaksas jau ir visur, tomēr cenu līmenim ir jāatbilst sniegtajam pakalpojumam un tā kvalitātei. Man arī patīk ceļot pa Latviju, bet reizēm esmu vīlusies par cenas un saņemtā pakalpojuma neatbilstību.

BalticTravelnews.com: Kuras pozīcijas viesnīcai veido vislielākās izmaksas?

Margarita Platace: Viesmīlības industrija ir cilvēku ietilpīgs bizness, darbaspēka izmaksas ir augstas. Veļas mazgāšana ir dārga, īpaši, ja paši neveic šo darbu, bet izmanto ārpakalpojumu. Jo vairāk viesu, jo lielāku izmaksu apjomu veido komunālie maksājumi, piemēram, maksa par patērēto ūdeni, elektrību. Ēdināšana arī ir dārgs pakalpojums, labi produkti nav lēti.  Mūsu viesnīcas “Radi un draugi” ēka pieder tās īpašniekiem, maksājam nekustāmā īpašuma nodokli, bet, ja tā nav, tad vēl, protams, jārēķina īres vai kredītmaksājums.

BalticTravelnews.com: Kopumā redzams, ka Rīgā ceļ aizvien jaunas viesnīcas, esošās nebankrotē vai tikai pāriet citu īpašumā. Salīdzinājumam – restorānus aizver un bieži vien to vietā uz ilgu laiku paliek tukši logi.

Margarita Platace: Vairākos tūrisma pasākumos ir izskanējis, ka 2016.gads būs rekords tūristu skaita ziņā. Kamēr nav oficiāli apkopoti nakšņojumu dati, pāragri spriest, tomēr fakts ir tas, ka Rīgā nopietni pieaudzis gultasvietu skaits un katrai viesnīcai vajadzīgs aizpildījums.  Jādzīvo visiem! Tikai skumji, ka ir viesnīcas, kurām ir dots uzstādījums tās piepildīt par jebkuru cenu. Viesis jau ir priecīgs, ja par ieplānoto summu var izvēlēties augstākas kategorijas viesnīcu. Žēl, ka paši tā kropļojam savu tirgu, žēl, ka jāskatās, ko dara citi un attiecīgi jārīkojas, lai nepaliktu pavisam bešā. Raugoties, kas notiek pasaulē, labs piemērs varētu būt Parīze. Pēc traģiskajiem 2015. gada novembra notikumiem  papildu investīcijas tika dotas kultūras attīstībai un tūristu piesaistei, līdz ar to viesnīcas nenolaida cenas, jo tūristi brauc un izmanto viesnīcu pakalpojumus.

BalticTravelnews.com: Dzirdams, ka daudzi tūristi izsaka negatīvu viedokli par augstajām lidojuma cenām, lai nokļūtu Latvijā, turklāt bieži vien izdevīgāk lidot ar citām aviokompānijām nevis mūsu airBaltic. 

Margarita Platace: Tikko LVRA organizētajā viesmīlības konferencē viens no lektoriem tieši šausminājās, cik daudz viņš samaksājis par lidojumu uz Rīgu no Prāgas, nezinu gan, kura lidsabiedrība tā bija. Ja salīdzinām šos divus pakalpojumus – nakšņošanu un avio biļeti, tad laikam to atšķirīgās cenas liekas neadekvātas, bet  kopumā es šim apgalvojumam nepiekrītu, jo mums ir daudz ļoti izdevīgu piedāvājumu, it īpaši, ja pērk akciju laikā. Ir viesi, kas prot to izmantot un atgriežas vēl un vēl.

BalticTravelnews.com: Vai Rīgā pasākumu daudzveidība ir pietiekama, lai viesnīcas saviem viesiem piedāvātu plašu programmu? Kā trūkst?

Margarita Platace: Rīgā daudz kas notiek, bet lielākā problēma ir tā, ka nav vienotas informācijas. Mēs to meklējam dažādos pašvaldības un privātos portālos, bet bieži vien sanāk, ka kādu skaistu pasākumu esam palaiduši garām un neesam pietiekoši reklamējuši saviem viesiem. Jau septembrī vēlējāmies viesiem izsūtīt informāciju par ikgadējo  Staro Rīga pasākumu, par programmu, dalībniekiem, bet tā arī konkrētu informāciju neatradām, lai gan izskatījām ļoti dažādus portālus. Ceļotājam jau nepietiek ar to, ka kaut kas notiks, viņš vēlas zināt, kas tur būs un ko varēs piedzīvot. Saņemt informāciju savlaicīgi ir ārkārtīgi svarīgi, tūrisma firmām par notikumiem vajadzētu zināt vismaz gadu iepriekš.

BalticTravelnews.com: Pastāstiet viesnīcas “Radi un draugi” vēsturi, tā tomēr savos 22 gados ir veidojusies īpaša.

Margarita Platace: Aprīlī viesnīca “Radi un draugi” svinēja 22 gadu jubileju. Jāatzīst, ka šī viesnīca ir gājusi diezgan savrupu ceļu, vēl šodien gadās dzirdēt jautājumu – vai tad jūs citus, izņemot  trimdas latviešus, pie sevis izmitināt?

Droši vien tas saistīts ar to, ka 1996.gadā Anglijas Daugavas Vanagu organizācija iegādājās ēku Mārstaļu ielā 1, lai ierīkotu tur naktsmītni trimdas latviešiem, kas brauca apraudzīt savus tuviniekus. Viesnīcai tika dots tāds zīmīgs nosaukums ‘’Radi un draugi’’. Bizness plauka, jo latvieši brauca ļoti aktīvi, viesnīcā kļuva pārāk šauri, tāpēc tika nolemts viesnīcu paplašināt, iegādājoties blakus esošu zemes gabalu un uzceļot vēl 2 ēkas. Kopā šobrīd viesnīcā ir 72 istabas. Lai tās aizpildītu ir kārtīgi jāstrādā, jo, diemžēl, stipri samazinājusies ir sākotnējā mērķauditorija – trimdas latvieši, toties klāt nākuši viesi no daudzām citām valstīm – Vācijas, Anglijas, Krievijas, Norvēģijas, Somijas, Zviedrijas – kopumā vairāk nekā no 40 dažādām valstīm, ieskaitot Japānu, Koreju, Ķīnu u.c.

BalticTravelnews.com: Ar ko šodien atšķiraties no citām viesnīcām? 

Margarita Platace: Esam tradicionāla viesnīca ar klasiskām vērtībām, mums ir profesionāli darbinieki, kas no sirds rūpējas par saviem viesiem tā, kā to darām ar radiem un draugiem.  Mēs lepojamies ar to, ka mūsu darbinieki strādā ilglaicīgi un necenšas mainīt savu darba vietu ik pa pāris gadiem. Mums ir savs restorāns “Niklāvs”, kurā īpašs uzsvars tiek likts uz latviešu tradicionālo virtuvi, ko novērtē gan viesnīcas viesi, gan rīdzinieki. Mēs ejam līdzi laikam un nenogurstoši investējam viesnīcas labiekārtošanā. Visus pastāvēšanas  gadus lielākā daļa uzņēmuma peļņas tiek ziedota labdarībai, atbalstot gan Latvijas bērnus no maznodrošinātām ģimenēm, gan Bērnu slimnīcas hematoloģijas centru, gan veco ļaužu pansionātu, gan Latvijas maznodrošināto jauniešu izglītības iespējas ar “Vītolu fonda” starpniecību. Kopumā 22 gados ziedots vairāk nekā viens miljons mārciņu.

BalticTravelnews.com: Kāda ir Vecrīgas viesnīcas ikdiena?

Margarita Platace: Protams, ka tā ir liela priekšrocība – būt Vecrīgā. Bet viesi ir dažādi, ir tādi, kas izvēlas vecpilsētu, bet visu vakaru sēž istabās un skatās televizoru. No rīta aizbrauc un saka, ka labi atpūtušies. Mūsu viesi  ir sajūsmā, ka Vecrīgā bāri ļoti ilgi strādā, ka līdz rītam var sēdēt “Latvijas 1. rokkafejnīcā” ielas otrā pusē, bet līdz ko viņi atgriežas istabā, tā zvana un sūdzas, ka troksnis uz ielas ir par skaļu. Tajā brīdī no naktsdzīves baudītājiem viņi kļūst atkal par mūsu viesiem un cenšamies viņiem līdzēt, kā nu varam.  

BalticTravelnews.com: Kādas ir viesnīcas “Radi un draugi” ieceres nākamajam gadam?

Margarita Platace: Šobrīd cilvēki izvēlas viesnīcas galvenokārt pēc cenas un atsauksmēm Booking.com, Tripadvisor.com un citos portālos. Augstu novērtējam šos portālus, bet pārdošanu tomēr vēlamies paaugstināt tieši savā mājaslapā, jo tas mums ir izdevīgākais variants. Mums ir izdevies savu kvalitāti noturēt ar servisu, Booking.com jau vairāk nekā gadu esam ar vērtējumu ‘’9’’, strādāsim tā, lai noturētu un pat paaugstinātu šo vērtējumu. Aktīvāk strādāsim, lai piesaistītu viesus uz semināriem un pasākumiem, jo mums ir ļoti skaista zāle ar  balkonu un skatu uz Vecrīgu. Turpināsim attīstīt restorānu “Niklāvs”, jo vēlamies, lai tas kļūtu par iemīļotu vietu ne tikai mūsu viesnīcas viesiem, bet arī vietējiem cilvēkiem tieši ar savu latviešu tradicionālo piedāvājumu. Ir arī citas idejas, bet pie tām vēl jāpiestrādā.

BalticTravelnews.com: Kā Jūs nokļuvāt tūrismā?

Margarita Platace: Man vienmēr ir gribējies redzēt svešas zemes, ceļot, tādēļ sāku studēt Latvijas Universitātē svešvalodas, kā pamata valodu izvēloties vācu valodu. Tad laimējās vairāk nekā 10 gadus strādāt par gidu ar ārvalstu tūristiem un arī braukt kā tulkam ar grupām uz ārzemēm. Atjaunojoties neatkarībai sāku strādāt tūrisma firmā LatviaTours, kuras toreizējā vadītāja Gundega Zeltiņa mudināja atsaukties piedāvājumam strādāt viesnīcā Hotel de Rome, kas bija Vācijas – Latvijas kopuzņēmums. Sāku kā viesu uzņemšanas vadītāja, paralēli Vācijā mācījos viesnīcu vadību, tad biju mārketinga vadītāja un tad viesnīcas Hotel de Rome direktore. Kopā 12 ražīgi un neaizmirstami gadi, pateicoties brīnišķīgai komandai un saprotošai un stingrai vadībai. Ļoti lepojos ar to, ka mani bijušie kolēģi ir sekmīgi virzījušies pa karjeras kāpnēm  un tagad paši vada viesnīcas. Tad sekoja darbs pie viesnīcu grupas Hotel Kolonna veidošanas, atsevišķi citi nelieli projekti  un kopš 2013.gada janvāra esmu šeit – ‘’Rados un draugos’’.

BalticTravelnews.com: Kādi Jums ir izaicinājumi kā viesnīcas vadītājai?

Margarita Platace: Uz darbu es eju, kā jau uz darbu, bet ar prieku! Man patīk nākt agri, it kā viss ir zināms, tomēr viesnīcā nav divu vienādu dienu, katra diena ir atšķirīga. Taču notiek visnegaidītākās lietas, mēdz rasties tehniskas lietas, kurām jāatrod risinājums, mēdz būt sarunas ar viesiem, kas vēlas izklāstīt savu viedokli par lietām, kaut kas satrauc darbiniekus, ir jautājumi, kas pēkšņi jārisina. Pat nezinu, ko šādās situācijās teiktu un darītu darbinieks – robots, nu, piemēram, kad plīst kāda caurule, un ūdens gāžas no griestiem. Vienu gan varu teikt, viesi ir saprotoši, ja pareizi nokomunicējam savas ķibeles, jo tādas jau var notikt jebkurā pasaules malā. Viesnīcas vadītājam jābūt ļoti pacietīgam, tikai tā var panākt rezultātu, jāsaprot, ka šis ir nepārtraukts darbs ar cilvēkiem. Savu profesionālo pieredzi izmantoju, strādājot biznesa augstskolā “Turība” ar studentiem. Uzsākot lekciju kursu, parasti jautāju –  kāds ir jūsu mērķis? Parastā atbilde – vēlos būt viesnīcas direktors. Pēc kursa nolasīšanas un praktiskajām nodarbībām visiem novēlu kļūt par direktoriem, bet viņi man atbild: “Nē, nē, mums vēl jāmācās...” . Tad nu ir gandarījums, ka viņi nāk ar mērķi kļūt par vadītājiem, bet saprot, ka, lai tādi būtu, ir jāmācās un jākrāj pieredze. Es ticu, ka viņiem izdosies!

BalticTravelnews.com: Kā Jūs ceļojat, kurp vēl vēlētos doties?

Margarita Platace: Jau vairākus gadus decembrī es dodos izjust Ziemassvētku noskaņu kaut kur Rietumeiropā, man patīk Ziemassvētku tirdziņi Vācijā, Austrijā, Šveicē. Pērn biju Nirnbergā, paši vācieši saka, ka tie esot skaistākie tirdziņi. Atmosfēra tur jauka, cilvēki priecājas, atnāk pusdienas pārtraukumā, pastaigājas, iemalko karstvīnu un dodas tālāk savās gaitās. Visapkārt skan Ziemassvētku mūzika, un nelielās devās man tas patīk. Reizi gadā kopā ar vīru dodamies garākā ceļojumā, un šogad ceļojām pa Itāliju, bijām Toskānā, Sanmarīno, apbraukājām itāļu pludmales, nobeidzām ceļojumu  Lugāno – Raiņa trimdas vietā. Sapratām, ka var ceļot arī bez kārtīga laika grafika, naktsmītni vienmēr var atrast un var palikt katrā vietā tik ilgi, cik gribas, galvenais, nenokavēt lidmašīnu uz mājām.  No tālajiem ceļojumiem – man patīk Latīņamerikas valstīs – esmu bijusi, Argentīnā, Brazīlijā, Bolīvijā, Venecuēlā, Kubā, sapnis ir Peru. Inku kultūra un zelts... Patīk ceļot pa Latviju.  Ar tūrisma kolēģiem no Skal kluba jau piekto gadu mēģinām pamazām apbraukt Latviju pa robežu, bet vēl visu neesam apbraukuši. Vasarās man patīk būt savās mājās Ķekavā, sēdēt dārzā, baudīt labu vīnu un priecāties par ziedošajām puķēm un krūmiem. Tur ieguldīts pamatīgs darbs un laiks, bet rezultāts ir neaprakstāmi skaists.

Uzziņa

Viesnīcu 1995. gadā izveidoja Anglijas Daugavas Vanagu fonds, trimdas latviešu labdarības organizācija, kas dibināta 1947. gadā Anglijā.


Viesnīcā “Radi un draugi” ir 72 ērtas istabas, kas aprīkotas ar visu nepieciešamo viesu labsajūtai un komfortam.

Divas moderni aprīkotas zāles dažāda veida pasākumiem, semināriem un konferencēm.

Restorāna „Niklāvs” interjers – mājīgi elegants, ēdienkarte balstīta uz sezonāliem un vietējiem produktiem, lai restorāna viesiem vienmēr piedāvātu augstāko kvalitāti.


Viesnīcā “Radi un draugi” strādā ap 50 darbinieku.


Uzņēmuma peļņa tiek ziedota labdarības organizācijai “Vītolu fonds”, lai palīdzētu jauniešiem no trūcīgām un daudzbērnu ģimenēm iegūt augstāko izglītību, kā arī citiem labdarības mērķiem Latvijā.


EKSPRESS JAUTĀJUMI & ATBILDES

Esmu dzimusi un izaugusi...

Latvijā

Mans zelta likums...

Laiks ir pārāk dārgs, lai to izniekotu sīkām ķildām.

Viena no manām jaunākajām atziņām ir

Uzraksts kādā Vācijas baznīcā – Die Zeit ist kurz – laiks ir īss. Saproti, kā gribi.

Mana mīļākā pilsēta Latvijā

Baldone, vieta, kur esmu dzimusi

Latvijā vislabāk man patīk atpūsties

Savā dārzā kopā ar ģimeni

Ceļojumā vislabāk man patīk atpūsties

Tur, kur esmu

Mans iecienītākais restorāns Rīgā ir

Niklāvs

Ja man būtu neierobežotas finanses, es 

Vai tas ir iespējams?

Ziemassvētku vecītim mani ir izdevies pārsteigt ar

Lielo pārsteigumu vēl gaidu

Mans novēlējums BalticTravelnews.com ir 

Būt gataviem jauniem izaicinājumiem.




KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Uzņēmumi


Hotel Radi un Draugi
,

Par mums | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Vakances | Prakse studentiem | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2017 www.turismabizness.de | Design & maintenance © 2000 - 2017 1st-studio.com

 
Total Timed::0.2463131sec.