INTERVIJAS & PADOMI | Fakti

10. janvāris vēsturē: Londonā sāk darboties pirmais metro pasaulē

1863. gada 10. janvārī savu darbību uzsāk pirmā metro sistēma pasaulē – Londonas "Metropolitan Railway". Atklāšanas dienā braucienu ar metro izmēģināja vairāk nekā 30 000 pasažieri un laikraksts Times šo izgudrojumu nodēvēja par "inženierzinātņu triumfa dienu".

Sākotnēji metro sistēmu veidoja tikai septiņas stacijas, bet tas bija pietiekami, lai piesaistītu lielas cilvēku plūsmas: pirmajos 12 mēnešos pasažieru skaits pieauga līdz 9,5 miljoniem, vēlāk – jau līdz 12 miljoniem pasažieru gadā. Turklāt tvaika dzinēja radītie dūmi, kas krājās metro tuneļos, un neērtie koka sēdekļi, nebija pietiekams šķērslis, lai pasažieru skaits saruktu, turpretī – ar katru gadu tas aizvien straujāk pieauga.

Pirmajās metro līnijās kursēja tvaika lokomotīves ar slēgtiem vagoniem, kuriem nebija logi, jo tika uzskatīts, ka pazemē tāpat nav ko redzēt, taču ar laiku logus tomēr ierīkoja.

Jau rakstījām, ka drīzumā Norvēģijā tiks uzsākta būvniecība jaunai 8 kilometrus garai metro līnijai, ko paredzēts atklāt 2025. gadā.

Kopā metro ir 162 pasaules pilsētās un  to sliežu kopgarums pārsniedz 8000 kilometrus, bet staciju skaits — 7000.

Metro līnijas tiek veidotas vairākos veidos:

  • Riņķveida tīkls — pilsētā ir viena līnija, kas kursē pa riņķi. Šāds metro veids ir sastopams Glāzgovā (Lielbritānijā).

  • Riņķa radiālais tīkls — pilsētā ir vairākas līnijas, viena vai vairākas veido riņķi (kursē pa riņķi), savukārt pārējās līnijas krusto šo riņķi un ved tālāk. Šāds metro veids ir sastopams Maskavā (Krievijā) un Vīnē (Austrijā).

  • Sekantu tīkls — pilsētā ir vairākas metro līnijas, visas savā starpā krustojas. Šāds metro veids ir sastopams Minskā (Baltkrievijā) un Prāgā (Čehijā).

  • Starptīklu metro — pilsētā ir vairākas līnijas, katra krustojas ar vairākām, bet visas savā starpā nekrustojas. Šāds metro veids ir sastopams Londonā (Lielbritānijā), Parīzē (Francijā) un Berlīnē (Vācijā).

  • X-veida tīkls — līnijas pilsētā kādu laiku kursē kopā, bet pēc tam šķiras. Šāds metro veids ir sastopams Oslo (Norvēģijā) un Sanfrancisko (ASV).

  • Vienlīnijas tīkls — pilsētā ir viena metro līnija. Šāds metro veids ir sastopams Varšavā (Polijā) un Helsinkos (Somijā).

  • Vairākpunktu tīkls — pilsētā ir līnija (līnijas), kuras kursē atsevišķi, bet krustojas savā starpā vairākas reizes. Šāds metro veids ir sastopams Lillē (Francijā) un Roterdamā (Nīderlandē).

  • Krusttīkls — pilsētā ir divas līnijas, kas savā starpā vienreiz krustojas. Šāds metro veids ir sastopams Romā (Itālijā) un Kioto (Japānā).

Par citiem 10. janvāra notikumiem var lasīt šeit.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu


 

Par mums | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Vakances | Prakse studentiem | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2019 www.turismabizness.de | Design & maintenance © 2000 - 2019 1st-studio.com

 
Total Timed::0.62166309sec.