Foto: flickr.com/Frans Sellies
Autors: BalticTravelnews.com
Avots: BalticTravelnews.com/History.com
Ungārijas galvaspilsētā un Centrāleiropas pērlē Budapeštā esošais metro ir otra vecākā metro līnija pasaulē (uzcelta 1896. gadā) - tā atpaliek tikai no Londonas metro, kas tika uzcelts 6 gadus agrāk - jau 1890. gadā. Tomēr Budapeštas metro ir vecākais metro, kas atrodams Eiropas kontinentālajā daļā (Lielbritānija, kā zināms, sastāv no salām).
Budapeštas metro līnija (dzeltenā jeb M1), ir elektrificēta pazemes dzelzceļa līnija, kas ved no Budapeštas centra (netālu no Donavas upes) uz Budapeštas slaveno termālo ūdens parku. 1973. gadā līnija tika pagarināta ar vienu jaunu pieturu - līdz Meksikas ielai. Kopējais līnijas garums šobrīd ir 4,4 kilometri (iepriekš bija 3,7 kilometri) un ceļā ir 11 pieturas.
Reklāma

Metro izbūves plānus apstiprināja jau 1870. gadā, tomēr īstie rakšanas darbi sākās 1894. gadā. Līniju cēla aptuveni 2000 strādnieku un tas bija unikāls projekts - jo tika izmantoti tam laikam jaunākie tehnoloģiskie risinājumi. Pazemes dzelzceļa izbūves mērķis bija vienkāršs - savienot Zooloģisko dārzu ar pilsētas centru, nebūvējot virszemes transportu, tādējādi bojājot neatkārtojamo skatu, kāds meklējams šajā pilsētas daļā. Metro izbūve arī bija viens no lielajiem tūkstošgades projektiem (1896. gadā tika atzīmēta tūkstošgade kopš teritoriju apdzīvoja ungāri). Šajā laikā metro kursēja ik pa 2 minūtēm un varēja pārvadāt līdz pat 35 tūkstošus cilvēkus dienā (šobrīd šo metro līniju izmanto aptuveni 103 tūkstoši cilvēku dienā).
2002. gadā konkrētā metro līnija tika atzīta par UNESCO pasaules vēstures mantojumu.
Kopš pirmās līnijas izbūves, pilsētā ir pievienotas vēl trīs līnijas, kas kopumā dienā pārvadā līdz pat 1,3 miljoniem cilvēku starp 53 dažādām metro pieturām. Sistēma ir 40 kilometru gara un vilcieni tajā pārvietojas pat ar 80 kilometru ātrumu stundā.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.