Sākot ar šo gadu, Eiropā stājies spēkā jaunais ilgtspējas ziņošanas standarts jeb ESRS. Atbilstoši tam lielākajiem Latvijas uzņēmumiem ir jāiesniedz ilgtspējas pārskats, kurā jāaprēķina arī sava ietekme uz vidi. Lai gan šīs prasības galvenais mērķis ir panākt uzņēmumu pārskatāmību un pieejamu informāciju par ietekmi uz vidi, ESRS kalpo arī kā vērtīgs etalons, kurš palīdz uzņēmumiem saprast, kā uzlabot savu ilgtspēju. Viena no jomām, kurā uzlabojumi nepieciešami nepārtraukti, ir autoparki, jo tie tiešā veidā ietekmē oglekļa dioksīda emisiju.
Elektroauto nav vienīgais risinājums
Reklāma
Ir acīmredzams, ka ekspluatācijas laikā vidi vismazāk ietekmē elektroauto. Tomēr, pirmkārt, ne visi uzņēmumi tos var atļauties, un, otrkārt, darbības specifikas dēļ elektriskie spēkrati nav piemēroti visiem. Šo situāciju izprot arī transportlīdzekļu ražotāji, tāpēc piedāvā dažādu piedziņu ar dažādiem elektrifikācijas līmeņiem. Tas nozīmē, ka vadītāji var izvēlēties to, kas vislabāk atbilst viņu vajadzībām.
Ilgtspējas mērķi nav vienīgie, kas motivē uzņēmumus un privātpersonas pirkt elektrificētus auto. Tā ir iespēja emitēt mazāk CO2 izmešu un vienlaikus ietaupīt uz degvielas vai elektrības rēķina. Elektroauto gadījumā tas ļauj ievērojami samazināt arī ekspluatācijas izmaksas, turklāt saņemt vēl arī dažādus bonusus – bezmaksas stāvvietas, iespēju braukt pa sabiedriskā transporta joslām utt.
“Elektromašīnu pircēji parasti jau iepriekš parūpējas par uzlādes iespējām birojā vai mājās. Dažkārt izmanto no atjaunīgiem avotiem ražotu elektrību, un tad 100 kilometru brauciens var izmaksāt mazāk nekā 2 eiro. Pareizi ekspluatēts pašuzlādes vai uzlādējamais hibrīds degvielas patēriņa ziņā nereti ir efektīvāks par klasisko iekšdedzes dzinēju, un rezultātā gan samazinās CO2 izmeši, gan tiek saudzēts arī īpašnieka maciņš. Gan cilvēkam, kas braucamo iegādājas pats sev, gan uzņēmumam, kas veido autoparku, iepriekš svarīgi ir aprēķināt, kurš no šiem variantiem ir labākais konkrētajām vajadzībām,” skaidro Kursors.lv auto apskatnieks Māris Gaugers.
Ražotāju centienus kāds arī vērtē
Ilgtspēja ir aktuāla visā pasaulē, tāpēc daži zīmoli, tādi kā Kia, Jaguar Land Rover un Peugeot, savos stratēģiskajos plānos ir iekļāvuši pakāpenisku pāreju tikai uz ilgtspējīgiem modeļiem. Kā tas tuvina šos mērķus, var redzēt, iepazīstot jauno modeļu specifikāciju, kā arī salīdzinot dažādu zīmolu panākumus konkursos, kuros ir svarīgi ekoloģijas rādītāji.
Piemēram, pazīstamais britu autobūves mediju kanāls Diesel&EcoCar palīdz cilvēkiem labāk orientēties jaunu modeļu sortimentā, un šogad jūlija sākumā tas jau trešo reizi nosauca labākos jaunos elektroauto, hibrīdus, plug-in hibrīdus un ūdeņraža degvielas modeļus.
Šogad nominācijā “Ietekmīgākais eko elektroauto ražotājs 2024” uzvarēja Kia. Eksperti atzina, ka visvairāk punktu Dienvidkorejas koncernam savāca EV9 un visas Niro elektrificētās versijas. Pēdējais uzvarēja nominācijās “Labākais hibrīds” un “Labākais vidējās klases SUV plug-in hibrīds”, savukārt EV9 uzvarēja arī septiņvietīgo SUV elektroauto kategorijā.
Nominācijā “Labākais vidējās klases SUV elektroauto” kroni saņēma Renault Scenic E-Tech, bet Lexus LBX tika atzīts par labāko hibrīda kompakto SUV. Mūsu valstī nepieejamais MG 4 tika sumināts kā labākais vidēja izmēra elektroauto, bet labākā lielā elektriskā SUV atzinību saņēma Škoda Enyaq.
Ko korejieši dara pareizi?
Diesel&EcoCar žūrija sastāv no pieredzējušiem žurnālistiem, un savu spriedumu viņi paziņoja pēc vairāk nekā 180 jaunu auto testēšanas. Ar kādām īpašībām ir jābūt apveltītam automobilim, lai tas iegūtu patiešām augstu vērtējumu?
Portāls norāda, ka tā secinājumu pamatā ir laika gaitā pārbaudīta sistēma, kas ietver daudzus kritērijus. Šī sistēma ļauj vispusīgi novērtēt katru transportlīdzekļa aspektu, tāpēc katras kategorijas uzvarētājs ir patiesi izcils savā segmentā. Turklāt, aplūkojot apbalvoto modeļu sarakstu, var gūt ieskatu par to, kuri ražotāji ir ievērojami pavirzījušies uz priekšu videi saudzīgāku automobiļu ražošanā.
Diesel&EcoCar redaktors Īans Robertsons vērš uzmanību uz Kia izcīnītajiem trīs tituliem un uzsver, ka korejiešiem izdevies nokomplektēt daudzpusīgu elektromodeļu portfeli. “Dažas kompānijas elektroauto velta ļoti daudz uzmanības. Piemēram, Kia elektrificēto modeļu sortiments aptver dažādus segmentus. Soul, Niro, EV3, EV6 un EV9 ar jaudīgiem dzinējiem un uzticamu programmatūru ļauj apmierināt ļoti dažādas pircēju vajadzības. Kamēr daudzi ražotāji koncentrējas uz premium klasi, Kia piedāvā pievilcīgus elektromobiļus par pieejamu cenu,” skaidro Īans.
Viņš arī vērš uzmanību uz Niro ekoloģisko daudzpusību. Šis krosovers pieejams gan pilnībā elektrisks, gan kā plug-in hibrīds, gan kā tradicionālais hibrīds, kas ļauj katram izvēlēties modeli atbilstoši savām vajadzībām un maka biezumam.
“Niro hibrīda versijas savā segmentā pamatoti triumfēja, pateicoties modernam interjeram, diviem 10,25 collu ekrāniem, bagātīgam standarta aprīkojumam, plašam salonam, ietilpīgam bagāžniekam un septiņu gadu garantijai,” uzskata Īans Robertsons.
Ilgtspēja nav tikai zem motora pārsega
Katram jaunam elektromodelim ir arvien vairāk priekšrocību. Dažas no tām ir tieši saistītas ar ekoloģiju un pat ne vienmēr ar pašu piedziņu. “Ražotāji automašīnu salonā arvien vairāk izmanto ilgtspējīgus materiālus. Īpaši tas manāms elektromodeļos. Šeit var redzēt arvien vairāk pārstrādātu un nākotnē pārstrādājamu audumu, kā arī dažādas šķiedras no atjaunīgiem avotiem. Pamazām pieaug arī dažādu piedziņas veidu varēšana un efektivitāte. Elektroauto vadītājs uz 100 km bez lielas piepūles var iegūt 16–18 kWh patēriņu, savukārt hibrīdi ar 10 litriem benzīna nobrauc vairs ne 100, bet 200 kilometrus. Tas palīdz gan ietaupīt naudu, gan dzīvot ilgtspējīgāk, gan vairāk saudzēt vidi,” secina Māris Gaugers.