Autors: Velocita.lv
Avots: Velocita.lv
Elektromobilis vairs nav turīgo privilēģija. To jo droši var teikt 2024. gadā, kad ražotāji, iesaistījušies konkurences karos, sāka vilināt pircējus ar arvien pievilcīgākām cenām. Arī pagarinātais elektroauto iegādes atbalsts mudina rūpīgāk izvērtēt ieguvumus. Pie kā var tikt cilvēki, kuri pašlaik domā par bezizmešu auto iegādi?
Pārdošana aug, pieaug arī konkurence
Reklāma
Starptautiskā Enerģētikas aģentūra (IEA) lēš, ka šogad elektroauto pārdošana pārsitīs iepriekšējos rekordus un visā pasaulē to apjoms pārsniegs iepriekšējā gada realizētos 13,7 miljonus vienību (no tiem 3,2 miljoni Eiropā). Šis tirgus segments kopš 2020. gada ir pieaudzis no aptuveni 4 līdz 18%. IEA arī lēš, ka pieprasījums pēc elektroauto turpinās palielināties – saskaņā ar prognozēm visā pasaulē tiks pārdoti 16,6 miljoni jaunu elektroauto, no tiem 3,4 miljoni Eiropā. Pēc aģentūras aprēķiniem, tikai 2024. gada pirmajā ceturksnī pasaulē tika iegādāti vairāk nekā 3 miljoni elektroauto, kas ir par piektdaļu vairāk nekā šajā pašā periodā pērn.
Tiesa, šis pieaugums ir mērenāks nekā bums, kas satricināja dažādus tirgus pirms dažiem gadiem. Daļēji to noteica pašu ražotāju centieni – elektriskos modeļus pakāpeniski ievieš visi, un, paplašinoties izvēlei, cilvēki pieprasa arī izdevīgākas cenas. Tā iespaidā pie cenu lapu revidēšanas ir spiesti ķerties pat lielākie tirgus spēlētāji. Uz pieprasījuma dinamiku visaktīvāk, iespējams, reaģē amerikāņu Tesla: kā ziņo Reuters, pēc pērnās cenu pazemināšanas šopavasar uzņēmums dažādos tirgos savu populārāko modeļu cenas atkal nolaida par 1500–2000 eiro.
Tāpat kā Tesla, arī Volkswagen un citi ražotāji, kas neslēpj savas ambīcijas elektroauto segmentā, ir ārkārtīgi jūtīgi pret agresīvo Ķīnas kompāniju ienākšanu. Analītiķi norāda, ka tādi Ķīnas ražotāji kā BYD un Nio veido arvien jaunus un lētus elektromobiļus un neatlaidīgi laužas Eiropā.
Vecajā kontinentā papildu spiedienu rada arī daudzi vietēji spēlētāji, sākot no Stellantis grupas zīmoliem, kas gatavojas tirgū laist mazizmēra elektromodeļus, un beidzot ar populārāko SUV ražotājiem. Viens no tiem ir Dienvidkorejas uzņēmums KGM, kas agrāk bija pazīstams ar nosaukumu SsangYong.
Tas mūsu reģionā ir ievedis labi pazīstamā iekšdedzes modeļa Torres elektrisko versiju – Torres EVX. Pārstāvot populāro kompakto krosoveru segmentu, tas izceļas ar bagātīgu aprīkojumu, ietilpīgu 73,4 kWh akumulatoru, kas ar pilnu uzlādi ļauj veikt 462 km, un cenu, kas sākas no 39 900 eiro.
Elektriskais SUV mazāk nekā par 40 tūkstošiem
Vēl pirms dažiem gadiem šī segmenta elektromobiļu cenas nekādi negribēja slīdēt zemāk par 50 000 eiro atzīmi. Taču, paplašinoties piedāvājumam, ražotājiem un tirgotājiem nācās pārskatīt šo sadaļu, turklāt tika ieviesti arī pirkšanas stimuli. Piemēram, Latvijā šogad tika pagarināts un pilnveidots atbalsts elektromobiļu pircējiem. Viņi arī turpmāk varēs saņemt 4500 eiro subsīdiju, bet, ja piecvietīgu auto iegādāsies daudzbērnu ģimene, atbalsta summa būs 6750 eiro.
“Vēl nesen elektroauto cena atbaidīja daudzus. Uzņēmumi rēķina mazliet citādi – tie ņem vērā pilna cikla izmaksas, turklāt šo automašīnu ekspluatācija ir ievērojami lētāka nekā iekšdedzes modeļiem. Tomēr ir skaidrs, ka pirmais psiholoģiskais slieksnis cilvēkam ir cena – vai tiešām ir vērts maksāt vairāk nekā par parastu auto?” saka žurnāla Klubs auto apskatnieks un Latvijas Gada auto žūrijas biedrs Toms Timoško.
Tā jau minētā Torres EVX cena privātpersonām pēc subsīdijas piemērošanas sākas no 36 790 eiro. Samaksājot šo summu, cilvēks iegūst 4,7 metrus garu, plašu elektrisko SUV ar 703 litru bagāžas nodalījumu, 152 kW elektromotoru un 7 gadu jeb 150 000 km garantiju (akumulatoram ir 10 gadu jeb 1 miljona km garantija). Aprīkojumā ietilpst automātiskie LED lukturi, apsildāms ādas stūresrats, divu zonu klimata kontrole, visu sēdekļu apsilde (priekšējie ir arī elektriski regulējami un ventilējami), kā arī visaptverošas braukšanas palīgsistēmas.
Salīdzinājumam – hibrīda SUV Honda CR-V ar 587 litru bagāžnieku maksā no 45 000 eiro, benzīna pilnpiedziņas universālis Subaru Outback ar 561 litra bagāžnieku – no 37 490 eiro, bet hibrīda Toyota RAV4 ar 580 litru bagāžas nodalījumu – no 36 600 eiro. Līdz ar to nu var teikt, ka elektroauto spēj pilnvērtīgi konkurēt ar iekšdedzes modeļiem arī cenas ziņā.
Un tās nav pēdējās labās ziņas
Toms Timoško norāda, ka drīz konkurence saasināsies arī mazo modeļu segmentā. Lai gan pie mums tādi mazuļi kā Stellantis koncerna Citroën C3 un Fiat Panda nav īpaši populāri, ražotāji sola, ka to elektrisko versiju bāzes cena tiks nospiesta zem 25 000 eiro atzīmes.
“Turpinoties valsts atbalstam, cenas ziņā konkurētspējīgu elektromobiļu kļūs aizvien vairāk. Šāda tendence jau vairākus gadus ir vērojama luksusa segmentā, un tagad tā pamazām ienāk arī vidējā klasē. Mums kā pircējiem tā ir laba zīme, jo izvēle būs vēl lielāka – palikt pie iekšdedzes auto, pāriet uz elektrisko vai meklēt starpposma variantus,” rezumē Toms.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.