Apmēram viena ceturtdaļa pasaules valstu iedzīvotāju brauc pa ceļa kreiso pusi. Pārsvarā tās ir Lielbritānijas bijušās kolonijas.
Kādreiz gandrīz visi ceļoja pa ceļa kreiso pusi tāpēc, ka tā bija visprātīgākā rīcība, ko varēja veikt tālaika feodālā, mežonīgā sabiedrība. Tā kā tikai neliela daļa cilvēku ir kreiļi, paukotāji centās turēties tuvāk kreisajai pusei, lai varētu vieglāk aizsniegt pretinieku ar savu zobenu, kuru turēja labajā rokā, un paši turētos tālāk no ienaidnieka zobena maksts. Labrocis visbiežāk kāpj zirga mugurā no kreisās puses. To būtu diezgan sarežģīti izdarīt no pretējās puses, ja līdzi ir zobens, tā kā tas tiek nēsāts kreisajā pusē. Turklāt drošāk kāpt zirga mugurā ir ceļa malā nevis brauktuves vidū, kur ir dzīva satiksme, un, ja jātnieks kāpj no kreisās puses, tad arī vajadzētu jāt, pieturoties ceļa kreisajā pusē.
Pēdējo gadu laikā dažādas tautas lielākoties devušas priekšroku braukšanai ceļa labajā pusē. Lai Jums nesajuktu, pa kuru ceļa pusi braukt, esam izveidojuši sarakstu ar dažādām pasaules valstīm, norādot, pa kuru ceļa pusi attiecīgajā valstī pārvietojas transportlīdzekļi.
Pēc valstu saraksta atradīsiet izņēmumus, kur, piemēram, ja valstī brauc pa labo pusi, var nākties tomēr braukt arī pa kreiso pusi.
Valstis, kurās brauc pa kreiso ceļa pusi
Zemāk ievietots saraksts ar tām pasaules valstīm, kuru iedzīvotāji brauc pa ceļa kreiso pusi. Pārsvarā šo valstu braucēji izmanto transportlīdzekļus, kuru stūres iekārta atrodas labajā pusē.
Angilja |
Antigva un Barbuda |
Austrālija |
Austrumu Timora |
Bahamas |
Bangladeša |
Barbadosa |
Bermudu salas |
Botsvāna |
Bruneja |
Butāna |
Dienvidāfrika |
Dominika |
Džersija (Normandijas salas) |
Falklandu salas |
Fidži |
Gajāna |
Gērnzija (Normandijas salas) |
Grenāda |
Honkonga |
Indija |
Indonēzija |
Īrija |
Jamaika |
Japāna |
Jaunzēlande |
Kaimanu salas |
Kenija |
Kipra |
Kiribati |
Kokosu (Kīlinga) salas (Austrālija) |
Kuka salas |
Lesoto |
Lielbritānija |
Makao |
Malaizija |
Malāvija |
Maldivija |
Malta |
Maurīcija |
Mena |
Montserrata |
Mozambika |
Namībija |
Nauru |
Nepāla |
Niue |
Norfolka sala (Austrālija) |
Pakistāna |
Papua-Jaungvineja |
Pitkērna salas (Lielbritānija) |
Seišelu salas |
Sentkitsa un Nevisa |
Sentlūsija |
Sentvinsenta un Grenadīnas |
Singapūra |
Surinama |
Svazilenda |
Svētā Helēnas sala |
Šrilanka |
Taizeme |
Tanzānija |
Tērksas un Kaikosas salas |
Tokelau (Jaunzēlande) |
Tonga |
Trinidāda un Tobāgo |
Tuvalu |
Uganda |
Virdžīnu salas (ASV) |
Virdžīnu salas (Lielbritānija) |
Zālamana salas |
Zambija |
Ziemassvētku sala (Austrālija) |
Zimbabve |
|
Valstis, kurās brauc pa labo ceļa pusi
Zemāk ievietots saraksts ar tām pasaules valstīm, kuru iedzīvotāji brauc pa ceļa labo pusi. Pārsvarā šo valstu braucēji izmanto transportlīdzekļus, kuru stūres iekārta atrodas kreisajā pusē.
Afganistāna |
Albānija |
Alžīrija |
Amerikāņu Samoa |
Amerikas Savienotās Valstis |
Andora |
Angola |
Apvienotie Arābu Emirāti |
Argentīna |
Armēnija |
Aruba |
Austrija |
Azerbaidžāna |
Bahreina |
Baltkrievija |
Beliza |
Beļģija |
Benina |
Bolīvija |
Bosnija un Hercegovina |
Brazīlija |
Britu Indijas okeāna teritorija (Diego Garsija) |
Bulgārija |
Burkinafaso |
Burundi |
Centrālāfrikas Republika |
Čada |
Čehijas Republika |
Čīle |
Dānija |
Dienvidkorejas Republika |
Dominikanas Republika |
Džibutija |
Ēģipte |
Ekvadora |
Ekvatoriālā Gvineja |
Elsalvadora |
Eritreja |
Etiopija |
Farēru salas (Dānija) |
Filipīnas |
Francija |
Franču Gviāna |
Franču Polinēzija |
Gabona |
Gambija |
Gana |
Gazas sektors |
Gibraltārs |
Grenlande |
Grieķija |
Gruzija |
Guama |
Gvadelupa (Franču Rietumindijas salas) |
Gvatemala |
Gvineja |
Gvineja-Bisava |
Haiti |
Hondurasa |
Horvātija |
Igaunija |
Irāka |
Irāna |
Islande |
Itālija |
Izraēla |
Jaunkaledonija |
Jemena |
Jordānija |
Kaboverde |
Kambodža |
Kamerūna |
Kanāda |
Katara |
Kazahstāna |
Kirgizstāna |
Kolumbija |
Komorosa |
Kongo |
Kongo (bijusī Zairas Republika) |
Korejas Tautas Demokrātiskā Republika (Ziemeļkoreja) |
Kostarika |
Krievija |
Kuba |
Kuveita |
Ķīna |
Laosa |
Latvija |
Libāna |
Libērija |
Lībija |
Lietuva |
Lihtenšteina |
Luksemburga |
Madagaskara |
Maķedonija |
Mali |
Maroka |
Māršalu salas |
Martinika (Franču Rietumindijas salas) |
Mauritānija |
Meijota (Francija) |
Meksika |
Midveja (ASV) |
Mikronēzija |
Mjanma (bijusī Birma) |
Moldova |
Monako |
Mongolija |
Nīderlande |
Nīderlandes Antiļu salas (Kurakao, Senmartēna, Sintestatiusa, Saba) |
Nigēra |
Nigērija |
Nikaragva |
Norvēģija |
Omāna |
Palau |
Panama |
Paragvaja |
Peru |
Polija |
Portugāle |
Puertoriko |
Rejuniona |
Rietumkrasts |
Rietumsahāra |
Ruanda |
Rumānija |
Samoa |
Sanmarīno |
Saotome un Prinsipi |
Saūda Arābija |
Senegāla |
Senmartēna (Franču Rietumindijas salas) |
Senpjēra un Mikelona (Francija) |
Sentbartelema (Franču Rietumindijas salas) |
Serbija un Melnkalne |
Sīrija |
Sjerraleone |
Slovākija |
Slovēnija |
Somālija |
Somija |
Spānija |
Sudāna |
Svalbarda (Norvēģija) |
Šveice |
Tadžikistāna |
Taivāna |
Togo |
Tunisija |
Turcija |
Turkmenistāna |
Ukraina |
Ungārija |
Urugvaja |
Uzbekistāna |
Vācija |
Vanuatu |
Veika salas (ASV) |
Venecuēla |
Vjetnama |
Volisa un Futūna salas (Francija) |
Ziemeļu Mariannas salas |
Ziloņkaula Krasta Republika |
Zviedrija |
|
|
Izņēmumi
ASV
Diezgan liela daļa Interstate iedzīvotāju brauc pa ceļa kreiso pusi. Šis ceļš ir Five Mile Grade, kas ienāk Losandželosas apkaimē no ziemeļiem. Tā kā četras joslas aizved katra savā virzienā, atšķirība ir vairāku jūdžu garumā. Bez tam, abas ielas braucamās daļas atrodas katra savā kanjona pusē, līdz ar to efekts ir iespaidīgs.
Francija
Francijā ir divas vietas, kur iedzīvotāji brauc pa ceļa kreiso pusi. Viena no tām ir automaģistrāļu krustošanās vieta starp Parīzi un Versaļu, kur satiksme tiek regulēta ar luksoforu, kas piestiprināti pie augstāka līmeņa šķērsojoša tilta, signālu palīdzību. Ir dažas vietas uz autostrādēm, kur brauktuves šķērsojas uz viadukta, lai ļautu transportlīdzekļiem vieglāk sasniegt dažādas pakalpojumu vietas, kas atrodas starp brauktuvēm.
Īrija
Parnell tilts Korkā. Vienvirziena satiksme, kas tuvojas no krastmalas pretējām pusēm apskauj ceļa labo pusi pār tiltu.
Itālija
Divi tilti Romā: Ponte Palatino un Ponte Pietro Nenni, kā arī Via Cernaia Romā.
Kanāda
Monreālas (Kvebeka, Kanāda) dienvidrietumos stiepjas 10 – 20 km garš ceļa posms, pa kura kreiso malu pārvietojas transportlīdzekļi. Katrā ceļa posma galā atrodas šķērsojoši tilti, kas norāda mašīnām, ka izbeidzas šis posms un jāpārkārtojas uz ceļa labo pusi. Šī automaģistrāle ar numuru 20 atrodas netālu no Lančīnas krācēm, kur tās ieplūst Otavas upē. Lai gan cilvēki brauc pa ceļa kreiso pusi, tomēr pamatlikums “turēties ceļa labajā pusē” vēl joprojām ir spēkā.
Lielbritānija
Savoy Court ir neliels privātais ceļš, kas dod iespēju piekļūt Savojas teātrim Londonā. Labās puses likums šajā ceļa posmā tika ieviests neilgi pēc 1929.gada, tā, lai transportlīdzekļi, kas apstājas pie Savojas teātra, lai izlaistu cilvēkus uz vakara izrādi, nenobloķētu pieeju Savojas viesnīcai. Tas ir īpaši pieminēšanas vērts ceļš, tā kā tas krustojas ar Strandu, galveno ielu Londonas centrālajā daļā.
Iepriekšējie šī dokumenta izdevumu ziņojumi par to, ka transportlīdzekļi ASV bāzēs, kas atrodas Lielbritānijā, brauc pa ceļa labo pusi, ir nepareizi, tā kā satiksme tiek ievērota šeit tāpat kā pārējā Londonas daļā, t.i., cilvēki brauc pa ceļa kreiso pusi.
Nīderlande
Laika posmā starp 2000 un 2002 gadu, daļa holandiešu militāro iekārtu Zeistas nometnē Nīderlandes centrālajā daļā tika plānotas skotu teritorijā, lai atļautu Lokerbijas bumbvedēju tiesas procesam norisināties neitrālā valstī saskaņā ar skotu likumdošanu. Iepriekš tika nepareizi ziņots, ka Zeistas nometnē skotu likumi tika ievēroti pilnībā, ieskaitot braukšanu pa ceļa kreiso pusi un nevis labo, kā to dara holandieši. Kāda persona, kas piedalījās šajā Skotijas tiesas sēdē, paziņoja, ka “nometnes teritorijā mēs braucām pa ceļa labo pusi, tomēr tam nebija jēgas, tā kā visiem nometnes transportlīdzekļiem stūres iekārta bija ierīkota kreisajā pusē. Tomēr tas nebija ļoti svarīgi, jo nometnei cauri gāja tikai viens nozīmīgs ceļš, kurš bija tik šaurs, ka dažviet tam bija nepieciešami paplašinājumi. Lai vai kā, drošības barjeras tika ierīkotas, lai cilvēki varētu braukt pa ceļa labo pusi.
Portugāle
Lisabonā, Picoas apkaimē esošā Viriato ielā iedzīvotāji brauc pa ceļa kreiso pusi. Šī situācija ir izveidojusies, pateicoties apkārtējo ielu izvietojumam. Gājējiem, kas šķērso Viriato ielu, tas vienmēr ir licies mazliet savādi. Pirms ielas šķērsošanas cilvēkiem vienmēr jāpaskatās uz pretējo pusi nekā viņi ir ieraduši.
Spānija
Barselonā daļa Carrer de Ramon Trias ielas, kas iet caur Parc de les Cascades, ir domāta braukšanai pa ceļa kreiso pusi, nevis labo.