Kā rīkoties, ja lidojumu atceļ, tas kavējas vai atteikta iekāpšana

Tuvojoties Ziemassvētkiem, decembrī aviopasažierus līdz ar dažnedažādiem streikiem piemeklējis vēl viens bubulis - sniegputenis. Lai gan tas ir uzskatāms par nepārvaramas varas apstākli, nav tā, ka nepienākas nekāda veida palīdzība. Aplūkosim, kādas ir Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktās pasažieru tiesības, ja lidojums kavējas, ir atcelts, vai pasažierim atteikta iekāpšana pārpildītas lidmašīnas dēļ.

Protams, bez vērā ņemama iemesla nav ieteicams atcelt vai pārcelt lidojumus, ja nav vēlmes ķēpāties ar juridiskām nebūšanām, visvairāk šķēršļiem, ko var likt priekšā lidsabiedrības un apdrošinātāji. Šādās reizēs, pirms rezervēt lidojumu, labāk kārtīgi izpētīt lidsabiedrības aviopārvadājumu noteikumus un iegādājamās ceļojumu apdrošināšanas polises nosacījumus Tomēr reizēm nākas rēķināties ar situācijām, kad lidojumu atceļ, pasažierim atsaka iekāpšanu, vai lidojums kavējas no pasažiera neatkarīgu iemeslu dēļ.

Lidojuma atcelšana

Ja lidojumu atceļ no pasažiera neatkarīgu iemeslu dēļ, pasažierim ir tiesības pieprasīt naudas atgriešanu, atpakaļļidojumu uz izlidošanas lidostu vai maršruta maiņu. Ja ir izvēlēts viens variants, pārējos izvēlēties nevar. Dažādos aviācijas darbinieku streiku laikā gan nav tik vienkārši mainīt maršrutu vai prasīt atpakaļļidojumu, bet lidsabiedrībai vismaz atgriezt pasažierim samaksāto naudu par lidojumu vajag.

Svarīgi piebilst - ja lidsabiedrība nepiedāvā iespēju mainīt maršrutu vai nodrošināt pasažierim atpakaļlidojumu rezervētajam lidojumam līdzvērtīgos apstākļos, lidsabiedrībai ir jāatmaksā iegādātās biļetes vērtība. Pasažierim arī ir tiesības pieprasīt atmaksāt biļetes vērtību, ja lidmašīna izlidoja, bet vēlāk bijusi spiesta atgriezties izlidošanas lidostā.

Taču šādā lidmašīnas atgriešanās situācijā, ja pasažieris tomēr grib mainīt lidojuma maršrutu, juridiski tas ir uzskatāms par lidojuma kavējumu, nevis atcelšanu.

Lidsabiedrībām, atgriežot naudu, arī ir pienākums ļaut pasažierim izvēlēties starp kuponu citam lidojumam vai atgriežamo naudu.

Lidojuma aizkavēšanās

Citādi ir, ja lidojums aizkavējas - tas gan ir atkarīgs no laika mēriem. Pasažierim ir tiesības uz lidsabiedrības palīdzību gadījumā, ja lidojums aizkavējas vismaz par divām stundām pēc plānotā izlidošanas laika.

Lidojumam aizkavējoties par vismaz divām stundām, ja tas ir mazāk kā 1500 km garš, par vismaz trim stundām, ja tā garums ir no 1500 līdz 3000 km, un par četrām stundām, ja tas ir ilgāks par 3000 km, pasažierim ir tiesības pieprasīt šādu samērīgu palīdzību: ēdināšanu, dzērienus, naktsmītni un nogādāšanu naktsmītnē, ja nepieciešams, bezmaksas telefona zvanus, e-pastus un pat faksu.

Pārpildīta lidmašīna

Ja pasažieris ierodas laikā, var uzrādīt biļeti, un viņam atsaka iekāpšanu pārpildītas lidmašīnas dēļ, viņam ir tiesības prasīt kompensāciju un lidsabiedrības palīdzību. Tāpat ir iespēja izvēlēties starp aviobiļetes cenas atmaksu, maršruta maiņu vai lidojuma rezervēšanu vēlākam.

Kā ir ar kompensāciju?

Ja lidsabiedrība atceļ lidojumu mazāk kā 14 dienas pirms izlidošanas, pasažierim ir tiesības prasīt kompensāciju - 250 EUR, ja lidojums ir īsāks par 1500 km, 400 EUR, ja lidojums ir no 1500 līdz 3500 km garš, un 600 EUR, ja lidojums ir garāks par 3500 km.

Kompensāciju arī drīkst prasīt, ja pasažiera lidmašīna galamērķī ielido ar vismaz trīs stundu kavēšanos. Šajā gadījumā arī kompensācijas apmēru izšķir pēc lidojuma garuma.

Kādā gadījumā kompensāciju var saņemt?

Eiropas Savienības regulas šajā jautājumā piemēro lidojumiem:

- Eiropas Savienības robežās neatkarīgi no lidsabiedrības;

- No trešās valsts kā izlidošanas lidostas, ja lidojumu veic Eiropas Savienības dalībvalsts lidsabiedrība, un lidmašīna dodas uz Eiropas Savienības dalībvalsti;

- Ja izlidošanas valsts ir Eiropas Savienības robežās neatkarīgi no lidsabiedrības

Kādos gadījumos ir izņēmumi?

Vienīgais izņēmums - nepārvarama vara jeb force majeure. Tie ir nelabvēlīgi laikapstākļi vai kādi tehniski traucējumi, ja lidsabiedrība pierāda, ka tiešām bijuši apstākļi, kurus nav bijis iespējams paredzēt un novērst. Arī tad lidsabiedrībām jāpiedāvā, piemēram, palīdzība vai maršruta maiņa.

Kā ceļot citādāk?

Ja jau laikapstākļi un citas nebūšanas tik ļoti biedē, kādēļ neizvērtēt iespēju pievienoties kādai draudzīgai tūristu grupai autobusu tūrē vai (kas gan Latvijas gadījumā būtu pasarežģīti) nedoties pa Eiropu pa dzelzceļu. Interesanti, ka, pārvietojoties ar vilcienu, viens pasažieris rada 14 gramus CO2 izmešu par aptuveni vienu kilometru. Lidojot ar lidmašīnu, atbilstīgs rādītājs CO2 izmešū ir 285 grami.


KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
4 personām - aktīva atpūta Igaunijā Estravel Latvia
1 nakts 4 personām aktīvās atpūtas kūrorta viesu mājā, brokastis un atpūtas piedāvājums | Skatīt vairāk
no 370 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 10.04.2024 - 30.04.2024 Nāc un mācies golfu - zaļās kartes kurss ! Jurmala Golf Club & Hotel
Jau sen esi vēlējies apgūt golfa spēles pamatus, etiķeti un noteikumus, bet visu laiku gaidi īsto brīdi! Īstais brīdis ir pienācis!Iegūsti zaļo | Skatīt vairāk
180 EUR
Ierobežots piedāvājuma - Hotel Jūrmala SPA Estravel Latvia
Esiet vieni no pirmajiem, kas bauda atpūtu Renovētajā Hotel Jūrmala SPA numurā un saņemiet dāvanu - neierobežotu Wellness Oasis apmeklējumju// līdz | Skatīt vairāk
no 94 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 11.04.2024 - 01.05.2024 GeLux - Āzijas piedzīvojumu ceļojums Estravel Latvia
Jauna izpratne par Luksu - piedzīvojumu ceļojumā Taizemē un Kambodžā // Unikāla pieredze, vairāk iekļautu pakalpojumu // 10% atlaide, rezervējot | Skatīt vairāk
no 2519 EUR

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com

 
Total Timed::0.16752887sec.