12. jūnijs vēsturē: Tiek atklāts Panamas kanāls

12. jūnijs vēsturē: Tiek atklāts Panamas kanāls

Panamas kanāls ir kuģošanas kanāls Centrālamerikas valsts Panamas teritorijā (kanāls atrodas tāda paša nosaukuma zemesšaurumā).

81,6 kilometru garais kanāls savieno Panamas līci Klusajā okeānā ar Atlantijas okeānam piederīgo Karību jūru. To oficiāli atklāja 1920. gada 12. jūnijā, taču kanālu izmantoja jau no 1914.gada.

Panamas kanāls ir ievērojams ar to, ka, līdzīgi kā Suecas kanāls, savienoja iepriekš divus nesavienotus ūdeņus - šajā gadījumā jau minēto Kluso okeānu un Atlantijas okeānu - iepriekš, bija jābrauc apkārt Dienvidamerikas kontinentam vai arī visa krava jākrauj ārā un pa zemi jāved - un jāpārkrauj. Pateicoties Panamas kanālam, jūras ceļš no Ņujorkas uz Sanfrancisko samazinājās no 22500 kilometriem līdz 9500 kilometriem.

Panamas kanāla būvniecība kļuva par vienu no lielākajiem un sarežģītākajiem būvniecības projektiem, ko jebkad ir veicis cilvēks. Panamas kanālam bija liela nozīme kuģniecības un ekonomikas attīstībai Rietumu puslodē, kā arī ģeopolitiski visā pasaulē.

Pa Panamas kanālu pārvietojas gan privātas jahtas, gan tankkuģi un kuģi ar konteineriem. Maksimālais kuģu izmērs, kuri var pārvietoties pa kanālu, ir kļuvis par kuģu būves standartu, iegūstot nosaukumu - Panamax.

Kuģu pārvietošanu pa kanālu veic Panamas kanāla loču dienests. Vidējais laiks, lai pārvietotu kuģi pa Panamas kanālu, ir 9 stundas, minimālais 4 stundas 10 minūtes. Maksimālā kuģu caurlaižamība kanālā - 48 kuģi diennaktī. Katru gadu caur Panamas kanālu pārvietojas aptuveni 17500 kuģi ar vairāk nekā 203 miljoniem tonnu kravas. Līdz 2000. gadam kanāla pakalpojumus bija izmantojuši vairāk nekā 800000 kuģu.

Pirmās idejas būvēt Panamas kanālu radās Francijā, 1879. gadā, kad tur tika izveidota kompānija kanāla izbūvei. Šīs kompānijas akciju turētāji bija aptuveni 800 000 cilvēku. 1888. gadā kanāla būvniecībai bija iztērēti divas reizes vairāk līdzekļu nekā plānots, bet no nepieciešamās kanāla izbūves bija pabeigti tikai trešdaļa no paredzētā. Kompānija bankrotēja un līdz ar kompāniju izputēja daudzi mazie akciju turētāji. Vairākus gadus vēlāk ASV redzēja kanālu kā veidu kā pastiprināt savu ietekmi reģionā, tāpēc tā uzņēmās celtniecību. Šajā laikā arī ASV spēcīgi atbalstīja Panamas vēlmi atdalīties no Kolumbijas un par šo atbalstu saņēma tiesības celt savu kanālu. Kanāls līdz pat 1999.gadam atradās ASV kontrolē, bet pēc tam nonāca Panamas valdības kontrolē.

Par kanāla šķērsošanu gan ir jāmaksā visai liela maksa - no 1300 līdz 2400 ASV dolāriem. Lielajiem konteinerkuģiem jāmaksā maksa par konteineru skaitu vai kuģa iegrimes lielumu.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 17.06.2024 - 23.06.2024 Vasaras saulgrieži Ķoņu kalnā Valmieras novada Tūrisma pārvalde
22.jūnijā pl.18.00 aicinām uz izrādi “Tobiass ir miris, lai dzīvo Tobiass” Ķoņu kalna estrādē. Pēc izrādes etnogrāfiskie danči ar folkloras | Skatīt vairāk
Skaistākie Lietuvas dārzi Nikos Travel
Pašā vasaras vidū dosimies uz skaistakajiem Lietuvas dārziem- Babilona dārzs un Japāņu darzs! Pievienojaties! 29.06.2024, 35 EUR | Skatīt vairāk
no 35 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 14.06.2024 - 21.06.2024 Amatierteātra izrāde Endzeles muižas parkā Valmieras novada Tūrisma pārvalde
20. jūnijā pie Endzeles muižas plkst. 19.00 Rūjienas Kultūras nama amatierteātra “Vitrāža” izrāde “Kapusvētku PR” pēc Aivas Birbeles darba | Skatīt vairāk
Tivata un Melnkalne  Karstais piedāvājuma Estravel Latvia
Lidojums no Rīgas, transfēri, 7 naktis viesnīcā ar izvēlēto ēdināšanas programmu | Skatīt vairāk
no 485 EUR

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com

 
Total Timed::0.90884614sec.