Autors: Gita Deniškāne
Avots: Smartlynx.aero
Vasaras ceļojumu sezona rit pilnā sparā un tūkstošiem atpūtnieku no Latvijas ir ieplānojuši braucienus uz tuvākiem un tālākiem galamērķiem. To vidū ir Madeiras un Grieķijas salas, kā arī dažādi kalnaini reģioni Austrijā, Francijā un citviet Eiropā. Lai arī šie galamērķi izceļas ar unikālu dabu, nokļūšana tajos var radīt izaicinājumus to lidostu novietojuma dēļ un sagādāt pasažieriem satraucošu pieredzi. “SmartLynx Airlines” kapteinis Mihails Iļčuks kaidro, kā piloti un aviokompānijas sagatavojas, lai veiktu lidojumus uz izaicinošām lidostām kalnainos reģionos un salās.
Lidostas, kuras izceļas ar īpaši sarežģītiem nolaišanās un pacelšanās apstākļiem tiek apzīmētas kā C kategorijas lidostas. Tas nozīmē, ka pilotiem ir nepieciešama īpaša apmācība un sertifikācija, lai tiem būtu atļauja lidot uz šīm lidostām. Visbiežāk C kategorijas lidostas raksturo kalnu vai ūdens tuvums, īsi vai slīpi skrejceļi, specifiski laikapstākļi - migla, stiprs vējš, turbulence un intensīva gaisa satiksme. Ievērojamākās C kategoriju lidostas Eiropā ir Innsbruka Austrijā, kas raksturīga ar īpaši kalnainu vidi un īsu skrejceļu, Madeira Portugālē, kurā bieži novērojams stiprs vējš un īss skrejceļš, Santorini un Mikonos Grieķijā, kur raksturīgas vēja brāzmas un sāna vēji, kā arī intensīva satiksme vasaras periodā.
Reklāma

Lai lidmašīna varētu nolaisties C kategorijas lidostās, pilotiem ir nepieciešama īpaša iepriekšēja apmācība un brīfings. Visbiežāk apmācības notiek simulatoros, bet nereti tiek veikti arī praktiski treniņlidojumi, kuru laikā notiek vairākkārtīga nolaišanās un pacelšanās. Rezultātā piloti ir gatavi visa veida situācijām un spēj tām atbilstoši reaģēt.
"C kategorijas lidostas prasa paaugstinātu sagatavotības līmeni un precīzu lidaparāta vadības izjūtu. Pirms lidojumiem uz šīm lidostām obligāti tiek veikta rūpīga apmācība un darbs stimulatorā, kur tiek izstrādāti dažādi operacionālie scenāriji, tai skaitā nestandarta situācijas," stāsta Mihails Iļčuks "SmartLynx Airlines" kapteinis, "Lidojuma plānošanā tiek ņemta vērā nepieciešamība pēc papildu degvielas, lai nodrošinātu manevrēšanas iespējas mainīgos apstākļos, piemēram, straujā laikapstākļu pasliktināšanās gadījumā. Vienmēr tiek nodrošināta iespēja novirzīties uz alternatīvo lidostu. Lidojumu drošība un profesionālā atbildība vienmēr ir augstākā prioritāte."
"SmartLynx" kapteinis uzsver, ka arī pasažieri var sagatavoties lidojumam uz izaicinošiem galamērķiem. Pasažieriem ieteicams iepriekš iepazīties ar informāciju par galamērķu lidostām un kas tām raksturīgs, lai mazinātu pārsteigumu un neziņu. Pasažieriem ir jārēķinās, ka lidojuma laikā - visbiežāk paceļoties un nolaižoties, ir iespējami asāki pagriezieni, straujāka bremzēšana vai paātrinājumi, arī skaļāka dzinēja darbība. Ja cilvēkam ir raksturīgs nelabums transportlīdzekļos - ieteicams laikus sagatavot atbilstošus medikamentus un izvēlēties sēdvietu pie spārniem, kur kustības ir mazāk jūtamas. Nereti saglabāt mieru palīdz dažādas uzmanību novērsošas metodes, piemēram mūzika vai filmas. Galu galā ir jāatceras, ka uz C kategorijas lidostām var lidot tikai īpaši pieredzējuši un licencēti piloti, tādēļ pasažieri var būt droši - lidmašīnu vada paši pieredzējušākie un uzticamākie piloti.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.