2. jūlijs vēsturē: angļu inženieris Tomass Severijs patentē pirmo tvaika dzinēju

1698. gada 2. jūlijā Severijs patentēja tvaika dzinēju. Karaliskai biedrībai viņš savu izgudrojumu prezentēja 1699. gada 14. jūnijā. Patentam nebija pievienotas ilustrācijas vai apraksts, bet 1702. gada Severijs mašīnu aprakstīja savā grāmatā The Miner's Friend; or, An Engine to Raise Water by Fire, kurā viņš apgalvoja, ka tas varētu sūknēt laukā ūdeni no raktuvēm.

Severija dzinējam nebija virzulis, vienīgās kustīgās daļas bija krāni. To darbināja uzkrājot tvaiku katlā, no kurienes tas nokļuva pirmajā darba traukā un caur cauruli tas tika aizvadīts zem ūdens, tādējādi ceļot ūdeni uz augšu. Kad sistēma bija karsta un pilna ar tvaiku, tad vārēja slēgt krānu starp katlu un pirmo darba trauku, un nepieciešamības gadījumā trauka ārpusi varēja atdzesēt. Tas ļāva tvaikam iekšpusē atdzist, izveidojot daļēju vakuumu, un atmosfēras spiediens spieda ūdeni augšup pa cauruli, kamēr trauks bija pilns. Šajā brīdī krāns zem trauka tika aizvērts, bet krāns starp trauku un izvadcauruli atvērts un no katla tika padots vēl tvaiks. Tad veidojoties tvaika spiedienam, tas grūda ārā ūdeni no trauka pa izvadcauruli laukā no raktuvēm.

Tomēr šim dzinējam bija četras nopietnas problēmas. Pirmkārt, katru reizi, kad tika padots ūdens uz darba trauku, liela daļa siltuma tika nelietderīgi tērēta uzsildot sūknējamo ūdeni. Otrkārt, otrajā etapā bija nepieciešams liels tvaika spiediens, lai tas spētu pacelt ūdeni, bet dzinēja lodētie savienojumi, tik tikko spēja izturēt tik augstu spiedienu un tāpēc to nācās bieži remontēt. Treškārt, kaut arī dzinējs izmantoja pozitīvo tvaika spiedienu, lai izstumtu ūdeni no dzinēja (bez teorētiskā augstuma ierobežojuma, kurā ūdeni varēja celt viens augstspiediena dzinējs) praktiski un pēc drošības apsvērumiem tas nozīmēja, ka lai paceltu ūdeni no dziļām raktuvēm, būtu nepieciešami vairāki vidēja spiediena dzinēji visā šahtas garumā. Ceturtkārt, ūdens dzinējā tika iesūknēts ar atmosfēras spiediena palīdzību (atdziestot tvaikam un veidojoties vakuumam), tas nozīmē, ka dzinējs nedrīkst atrasties augstāk par 9,1 metru virs ūdens līmeņa.

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Svinam pavasari Rēzeknē Rēzeknes pilsētas TIC
Pavasara atnākšana liecina par garāku, siltāku dienu sākumu. Daba ir pārpildīta ar krāsām un dzīvību – ideāls laiks garām pastaigām un | Skatīt vairāk
Summer body, ja ir LuLū piciņa! Pica Lulū
Cepam gardas un sātīgas picas! Un nogādāsim tur, kur tev vajadzēs! Pasūti! | Skatīt vairāk
World Expo Osakā  Estravel Latvia
Dodieties uz World Expo arī jūs un iepazīstiet Japānu! No Rīgas, ar viesnīcām Osakā un Kioto, un Nākotnes pilsētas apmeklējumu | Skatīt vairāk
no 2329 EUR

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2025 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2025 1st-studio.com

 
Total Timed::6.91940284sec.