Elektroauto maģiskais X faktors

Elektroauto maģiskais X faktors

Iespaidīgi – nospied akseleratora pedāli un pēc dažām sekundēm jau nesies ar iespaidīgu ātrumu. Agrāk šāda greznība bija pieejama tikai jaudīgāko transportlīdzekļu stūrētājiem. Šodien tādas sajūtas var izbaudīt pat tādu elektroauto īpašnieki, kuru “zirdziņš” nav nekāds augstdzimušais. Kas elektromobiļiem nodrošina iespaidīgo paātrinājumu, un kā tas noder ikdienā?

Tehniski lācīšu vēderā ir atšķirīgas lietas

Viena no valdzinošākajām elektromobiļu īpašībām ir straujais paātrinājums, kas bieži vien 100 km/h no vietas ļauj sasniegt ātrāk nekā ar tradicionālajiem iekšdedzes auto. Šī priekšrocība izskaidrojama ar tehniskām atšķirībām starp abiem spēka agregātiem.

Lai sasniegtu maksimālo jaudu un griezes momentu, iekšdedzes dzinējam minūtē nepieciešams noteikts motora apgriezienu skaits. Augsta veiktspēja ir jāuztur dažādos motora apgriezienu diapazonos, tāpēc svarīga loma te ir pārnesumkārbai. Lai pielāgotu motora jaudu riteņiem, dažādiem transmisijas veidiem ir dažādas pārnesumu kombinācijas. Uzņemot ātrumu un pārslēdzot augstāku pārnesumu, motora apgriezieni krītas, un, lai katrā pārnesumā atkal sasniegtu optimālo diapazonu, paiet zināms laika sprīdis. Autovadītāji to jūt kā īslaicīgu jaudas zudumu – pat augstas veiktspējas modeļos.

Turpretī elektromotors maksimālo griezes momentu un gandrīz visu jaudu piegādā uzreiz pēc pedāļa nospiešanas. Te nevajag palielināt apgriezienu skaitu, gaidīt pielāgošanos pārnesumam un veikt kādas papildu darbības. Strāva vienkārši aktivizē motoru, un, kad tā apstājas, dzinējs izslēdzas. Šādas tiešas jaudas padeves gadījumā nav nepieciešama tradicionālā transmisija, jo enerģija plūst tieši no elektromotora uz riteņiem, ievērojami palielinot kopējo sistēmas efektivitāti.

Lai gan elektromotors ir mazāks par iekšdedzes dzinēju, tas ir pat ļoti spējīgs. Piemēram, kompakts pilsētas krosovers, ko darbina iekšdedzes dzinējs, var nodrošināt 131 ZS jaudu un 230 Nm griezes momentu. Hibrīda versija, visticamāk, izrādīsies nedaudz ņiprāka. Tikmēr tāds pilnībā elektrisks ekvivalents kā Hyundai Kona attīsta vairāk nekā 200 ZS un 255 Nm, bet jaunais Kia EV3 – vēl lielākus rādītājus. Šie skaitļi garantē labāku paātrinājumu uz ceļa, tāpēc elektroauto pirmos 100 km/h parasti sasniedz ievērojami īsākā laikā nekā benzīna un dīzeļa modeļi.

Praktiskais pienesums

Lai gan lielākajai daļai cilvēku īpaši bieži nevajag strauji sasniegt 100 km/h, ikdienā šī spēja sniedz nozīmīgas priekšrocības.

"Spēja zibenīgi uzņemt ātrumu ar minimālu piepūli dod komforta sajūtu un rada lielāku uzticību automobilim. Jūs zināt, ka, spēcīgāk nospiežot pedāli, manevru veiksiet ātrāk un attiecīgi arī drošāk, jo, piemēram, apdzenot pretējā joslā pavadīsiet mazāk laika. Var teikt, ka galvenie ieguvumi šajā gadījumā ir komforts, labāka kontrole un plūdenāka iekļaušanās satiksmē, piemēram, mainot joslas sastrēgumu laikā," skaidro Delfi Auto redaktors un ilggadējais Latvijas Gada auto konkursa tiesnesis Raimonds Zandovskis.

Iekšdedzes automašīna ar automātisko pārnesumkārbu šajā ziņā mēdz uzvesties citādi. “Dažkārt pat tad, kad jau kādu brīdi turat nospiestu akseleratora pedāli, automašīna joprojām nesteidz rauties uz priekšu. Tā vien šķiet, ka motors grib pārliecināties, vai gadījumā pedāli tik stipri nespiežat vienkārši kļūdas pēc. Šajā ziņā elektromobiļiem ir absolūtas priekšrocības," stāsta Raimonds.

Plusi, plusi un vēl citi plusi

Atsevišķu elektrisko modeļu dinamiskie parametri atspoguļo gan to mērķi, gan komforta līmeni, gan paredzēto lietojumu. Ražotāji, kas tur rūpi par ērtībām, parasti vairāk piedomā pie jaudas un veiktspējas, lai automašīna brauktu vienmērīgāk un izsmalcinātāk. Piemēram, tādam lielam un ietilpīgam ģimenes SUV kā Peugeot e-5008 ir ikdienas gaitām piemērota veiktspēja un solīds paātrinājums. Taču tirgū pieejami arī jaudīgāki elektriskie SUV, piemēram, Kia EV9, kam ir ievērojami lielāks griezes moments un jauda un kas 100 km/h sasniedz nedaudz vairāk kā 5 sekundēs.

"Vēl nesen 7–8 sekundes līdz 100 km/h ģimenes modeļos bija īsts retums. Tagad elektrosegmentā tas praktiski kļuvis par standartu," saka Raimonds Zandovskis. "Protams, ar elektroauto cilvēki galvenokārt brauc pa pilsētu, kur iespaidīgs uzrāviens nav nepieciešams, taču ātra reakcija un vienmērīga darbība pilnīgi noteikti dod priekšrocības. Te nav nekādas pārnesumu maiņas un novēlotas reakcijas – ir tikai komfortabla un droša sajūta."

Šīs savas spējas dēļ pat nelieli elektroauto spēj vilkt visai smagu piekabi. Protams, cik tieši smagu – tas atkarīgs no katra konkrētā modeļa. Piemēram, Peugeot e-5008 var vilkt tonnu smagu kravu, savukārt Kia EV9 – pat divarpus tonnu piekabi.

Tā nu noslēgumā varam secināt, ka elektroauto spēja strauji uzņemt ātrumu nav stāsts tikai par pirkstu vicināšanu. Tā dod daudz vairāk – reālu komfortu, kontroles sajūtu, rada uzticamību, kā arī gādā par lielāku drošību pat pilsētā. Tāpēc arī autobraucējiem tā šķiet aizvien nozīmīgāka un patīkamāka.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Viesu māja "Elernes muiža" TAKA
Viesu māja "Elernes muiža" ir domāta atpūtai vai dažādiem pasākumiem. Atrodas 17 km no Daugavpils. | Skatīt vairāk
 Atpūtas komplekss “Ambro krasts” TAKA
Lieliska vieta nesteidzīgai atpūtai kopā ar ģimeni vai draugu kompānijā. Atpūtas komplekss atrodas Višķu ezera krastā. | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 30.04.2025 - 11.05.2025 Romantisko dziesmu koncerts “Notici” Valmieras novada Tūrisma pārvalde
10. maijā plkst. 18.00 Rūjienas Kultūras centrā, pietuvinot pavasari, grupa “Sestā jūdze” aicina uz romantisko dziesmu koncertu “Notici” Mātes | Skatīt vairāk
no 10 EUR
Uzņēmumi


SIXT Latvija
,


1st-studio.com
,


Europcar
,


Park Hotel Latgola semināru telpas
,

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2025 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2025 1st-studio.com

 
Total Timed::4.46693206sec.