Kas jāzina, ja spēkrats pārkarst - speciālista ieteikumi

Kas jāzina, ja spēkrats pārkarst - speciālista ieteikumi

It kā sīka nianse, bet pareiza vai nepareiza dzesēšanas šķidruma izvēle var noteikt automašīnas vai motocikla motora likteni. “Sajaucot nesaderīgus šķidrumus, var panākt nevis dzesēšanu, bet gan sistēmas bloķēšanu un pārkaršanu,” pirms vasaras karstākajiem izbraucieniem atgādina “Inter Cars” Produktu vadītājs Jānis Kaļķis.

Antifrīzs vai dzesēšanas šķidrums – kā tad īsti ir?

Pretēji nosaukumam antifrīzs nav paredzēts tikai aizsardzībai pret sasalšanu. Tas sargā dzinēju arī vasarā – novērš pārkaršanu, pasargā no korozijas un pagarina dzesēšanas sistēmas kalpošanas laiku.

“Būtībā dzesēšanas šķidrums, ko izmanto automašīnās un motociklos, ir atšķaidīts antifrīzs – glikola bāzes šķidrums, kas sajaukts ar destilētu ūdeni proporcijā 1:1. Tas nodrošina aizsardzību gan pie -36 °C, gan paaugstina vārīšanās temperatūru līdz +125 °C vasarā,” skaidro Jānis Kaļķis.

Krāsa nav rādītājs – galvenais ir sastāvs

“Klients veikalā var ierasties un jautāt sarkanu antifrīzu, jo iepriekš lietots tādā krāsā. Tomēr tā ir tikai vizuāla līdzība – krāsa negarantē saderību ar dzesēšanas sistēmu,” stāsta Kaļķis. Neatkarīgi no tā, vai dzesēšanas šķidrums ir zaļš, sarkans vai dzeltens, svarīgs ir tā sastāvs, kas izlasāms uz iepakojuma etiķetes.

Dzesēšanas šķidrumiem ir divi galvenie veidi – IAT (neorganisko piedevu tehnoloģija) un OAT (organisko piedevu tehnoloģija). Tos nedrīkst jaukt. “IAT kalpo apmēram divus līdz trīs gadus, bet OAT – līdz pat pieciem. Sajaucot tos, dzesēšanas sistēmā veidojas nogulsnes – būs biezputra, dzinējs pārkarsīs,” brīdina Kaļķis.

Lai izvairītos no improvizētas “ķīmijas laboratorijas” garāžā, veikalos un DUS ir pieejami gatavi dzesēšanas šķidrumi, ko var liet tieši sistēmā. Savukārt, ja nav pārliecības, kāds šķidrums iepriekš lietots, drošākais risinājums ir izskalot sistēmu un uzpildīt ar ražotāja ieteikto šķidrumu.

Motocikliem - augstāka viršanas temperatūra

Motociklu dzesēšanas šķidrumi sastāva ziņā būtiski neatšķiras no tiem, ko izmanto automašīnās – arī šeit tiek izmantotas IAT vai OAT tehnoloģijas, un krāsa nav drošs indikators.

“Galvenā atšķirība slēpjas dzesēšanas šķidruma viršanas temperatūrā. Ja automašīnām tā parasti ir nedaudz virs 100 °C, tad motocikliem tā var pārsniegt pat 130 °C. Tas saistīts ar to, ka lielākajā daļā motociklu dzesēšanas ventilators ieslēdzas tikai pie +104 °C vai augstākas temperatūras,” norāda “Inter Cars” speciālisti.

Tā kā dzesēšanas šķidrumu ražotāji izmanto atšķirīgus krāsu un apzīmējumu standartus, ieteicams pilnībā nomainīt visu dzesēšanas šķidrumu sistēmā – motocikliem tā ietilpība parasti ir divi līdz četri litri. Optimāli to darīt reizi divos līdz trīs gados, nodrošinot uzticamu dzesēšanu arī pie paaugstinātām slodzēm.

Šķidruma zudums bez sūcēm – fizika

Lai gan dzesēšanas šķidrums nav sezonāls kā vējstiklu šķidrums, tā līmeni ieteicams pārbaudīt vismaz divreiz gadā. “Arī tad, ja nav vizuāli redzamu sūču, šķidruma līmenis sistēmā var nedaudz samazināties - tā ir fizika,” skaidro Kaļķis.

“Sistēma darbojas augstā temperatūrā un zem spiediena. Tā nav pilnībā hermētiska – īpaši karstumā neliels šķidruma daudzums var iztvaikot vai izkļūt caur mikrospraugām. Laika gaitā arī blīves kļūst trauslākas, un tas rada mikrozudumus.

Arī pašam dzesēšanas šķidrumam ir derīguma termiņš – laika gaitā tas zaudē ķīmiskās īpašības un kļūst mazāk efektīvs. Kaļķis iesaka to pārbaudīt vai nomainīt ik pēc pusgada, īpaši pie intensīvas braukšanas.

Triks motora atdzesēšanai sastrēgumā

Ja temperatūras rādītājs tuvojas vai pārsniedz 100 °C, tas signalizē par iespējamu defektu dzesēšanas sistēmā. “Autovadītājam nekavējoties jāstājas malā un jāizslēdz dzinējs, ļaujot tam atdzist. Tikai tad var droši pārbaudīt dzesēšanas šķidruma līmeni. Nekādā gadījumā neatveram tvertnes vāciņu kamēr dzinējs ir karsts, jo tas var izraisīt apdegumus,” brīdina Kaļķis.

Ja pārkaršana notiek sastrēgumā, Kaļķis iesaka izmēģināt sekojošu triku:

“Uzgriez apsildi salonā uz maksimumu un atver logus. Būs suta kā pirtī, bet tas palīdzēs dzesēšanas šķidrumam cirkulēt caur salona radiatoru, mazinot motora temperatūru. Tas nav ilgtermiņa risinājums, bet var palīdzēt tikt līdz tuvākajam servisam.”

Gan jauns, gan pieredzējis šoferis var kļūdīties, izvēloties antifrīzu “pēc krāsas”. Tāpēc Jānis Kaļķis atgādina - pareizs dzesēšanas šķidrums, regulāra pārbaude un savlaicīga apkope ir laba kombinācija, lai automašīna vai motocikls vasaras karstumā uzticami ripotu.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 11.06.2025 - 03.07.2025 Dzīvās mūzikas ceturtdiena Mārupes Hercogā Hercogs Mārupe
Katru ceturtdienu plkst.19.00 Hercoga terasē dzīvās mūzikas koncerti. Rezervē galdiņu pa tel.29106538! Piedāvājumā arī svaigas austeres! | Skatīt vairāk
Latvija 15 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 28.06.2025 - 04.07.2025 Vēsturisko parku un dārzu dienas Cesvainē Madonas TIC
5. jūlijā Cesvaines pils parkā gaidāma aizraujoša, daudzveidīga un ģimenēm draudzīga programma ar laimes, piedzīvojumu un noslēpumu pieskārienu! | Skatīt vairāk
Pēterdienu gaidot Tukuma pusē Tukuma TIC
Tukuma novadā šajā nedēļas nogalē satiksies mūzika, stāsti un rokmūzikas kopiena. | Skatīt vairāk
DEJAS FESTIVĀLS | "Atspulgs kustībā 2025" Tukuma TIC
Jau ceturto gadu pēc kārtas Tukumā norisināsies neparastais un aizraujošais laikmetīgās dejas festivāls. | Skatīt vairāk

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2025 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2025 1st-studio.com

 
Total Timed::1.64513898sec.