Elektromobiļu (EV) tirgus pēdējos gados ir attīstījies tik strauji, ka automašīnas, kas vēl pirms dažiem gadiem tika uzskatītas par lielisku izvēli, tagad šķiet nobīdītas mūsdienu inovāciju ēnā. Vai modeļi, kas simbolizēja izrāvienu šīs desmitgades sākumā, joprojām ir uzticami un efektīvi? Kā tiem klājas pašreizējos konkurences apstākļos?
Tiem ir savas priekšrocības
Reklāma

Tikai pēdējās piecgades laikā vien elektroauto tehnoloģijas ir attīstījušās ārkārtīgi strauji un modeļu klāsts tirgū ievērojami paplašinājies. Saskaņā ar elektrouzlādes infrastruktūras uzņēmuma Virta Global aplēsēm 2024. gadā jauno elektroauto tirgū bija aptuveni 590 modeļi.
Par pašreizējās EV ēras pionieriem var uzskatīt tādus modeļus kā Hyundai Kona Electric, Volkswagen ID.3 un Kia e-Niro. Katrs no tiem ir atstājis atmiņā paliekošu nospiedumu elektrotransporta pasaulē, sākot ar iespaidīgu efektivitāti un beidzot ar popularitāti tirdzniecības rādītājos, kas pielīdzināmi tādiem agrīnajiem dižpārdokļiem kā Tesla Model 3 un Nissan Leaf. Tāpat šie modeļi pierāda, ka arī krosoveru segmentā ir vieta pilnībā elektriskiem auto.
Tagad šie modeļi, lai gan vairs nav jaunpienācēji, efektivitātes jomā joprojām var kalpot par paraugu jaunākiem un dārgākiem modeļiem.
"Tehnoloģijas attīstās, ražotāji uzstāda lielākus akumulatorus, un teorētiskā sniedzamība kļūst arvien iespaidīgāka, taču dzīvē tas ne vienmēr iet roku rokā ar efektivitāti. Realitātē nobraucamo kilometru skaits var visai būtiski atšķirties no teorijas, kas īpaši sarūgtina tos, kuriem nav lielas pieredzes ar elektroauto. Jāteic gan, ka daži uzņēmumi, piemēram, Dienvidkorejas zīmoli, demonstrē ļoti labu efektivitāti. Tādi modeļi kā Hyundai Ioniq 6, Hyundai Kona un Kia e-Niro lieliski parāda, kā pareizi izmantot katru kilovatstundu," saka ilggadējais Latvijas Gada auto žūrijas biedrs un V4 Motors autoservisa direktors Raimonds Volonts.
Neraugoties uz to, ka Hyundai Kona Electric ražošana tika sākta 2018. gadā un to jau var uzskatīt par tirgus veterānu, ar pilnu uzlādi tas spēj nobraukt pat 514 km, kas joprojām ir iespaidīgs un konkurētspējīgs rādītājs. Korejiešu krosovera akumulatoru tehnoloģija arī šodien ir uzticama un efektīva risinājuma paraugs.
2019. gada beigās izlaistais Volkswagen ID.3, ko bieži dēvē par tautas elektroauto, bija nozīmīgs ar to, ka padarīja elektroauto pieejamākus plašākai sabiedrībai. Lai gan agrīnie modeļi piedzīvoja programmatūras problēmas, Vācijas zīmola apņemšanās veikt uzlabojumus un atjauninājumus ir ļāvusi modelim palikt pieprasītam vēl tagad.
Tāpat spēcīgs tirgus dalībnieks joprojām ir Kia e-Niro, kas debitēja 2017. gadā. Tas viss, pateicoties šī auto daudzpusībai un praktiskumam, tostarp ietilpīgajam bagāžniekam, komfortablam salonam un faktam, kas šis ir viens no uzticamākajiem elektroauto visā tirgū.
Četru mēnešu testa brauciens
Populārā britu medija AutoExpress žurnālists Darens Vilsons veica ilgtermiņa testu ar atjaunināto 2024. gada Hyundai Kona Electric. No janvāra līdz aprīlim nobraucot gandrīz 3800 kilometrus, speciālists izcēla divas izcilas šī modeļa īpašības: uzticamību un ekspluatācijas vienkāršību.
"Ar šo automašīnu bija ļoti maz problēmu. Godīgi sakot, ir grūti pat izdomāt, kas man tajā nepatika. Labi – vienu trūkumu varu nosaukt: ne tik liela tāldarbība. Ziemā mērinstrumentu panelis rādīja, ka ar pilnu uzlādi iespējams veikt 395 kilometrus. Tiesa, es automašīnu testēju tikai no janvāra līdz aprīlim, bet vasarā krosovers, domājams, spēj nobraukt vairāk," publikācijā atzina AutoExpress žurnālists.
Minot krosovera priekšrocības, viņš uzteica praktisko 466 litru bagāžnieku, kas uz konkurentu fona ir visnotaļ solīds tilpums, ērti regulējamo reģeneratīvo bremzēšanu un akumulatoru, kas 150 kW stacijā no 10 līdz 80 procentiem uzlādējas 41 minūtē. Pievienojot tam aukstākos reģionos nepieciešamās funkcijas, piemēram, apsildāmus priekšējos un aizmugurējos sēdekļus un apsildāmu stūresratu, kas iekļauts bāzes komplektācijā, īpašnieks brauc ar neapstrīdami modernu elektroauto, kas dažos aspektos pat pārspēj jaunākos modeļus.
Gan Kia e-Niro, gan Hyundai Kona Electric darbību ievērojami uzlabo siltumsūknis. Šī ierīce no vides efektīvi savāc lieko siltumu, un tādējādi abiem modeļiem būtiski samazinās enerģijas patēriņš. Piemēram, saskaņā ar platformas ev-database.org datiem reālos apstākļos e-Niro vidēji patērē 16,8 kWh uz 100 km, savukārt Kona Electric – 16,4–16,8 kWh. Starp citu, Kona gadījumā siltumsūknis ir iekļauts standarta aprīkojumā.
Efektivitātei jābūt prioritātei
Elektriskie krosoveri, kas tirgū pieejami jau 7–8 gadus, cilvēkus galvenokārt piesaistīja ar savu optimālo veiktspēju.
"Te rodas jautājums – kāpēc šāda filozofija nav kļuvusi par nozares standartu? Iespējams, lielāki skaitļi akumulatoru kapacitātes ailē atvieglo pārdošanu, tomēr tiem, kas plāno iegādāties elektromobili kā savu vienīgo transportlīdzekli, efektivitātei vajadzētu būt prioritātei," uzskata Raimonds Volonts.
Lai labāk ilustrētu domu, šeit ir reāls piemērs. "Ņemsim Hyundai Kona Electric ar 65 kWh akumulatoru un Volvo XC40 Recharge ar 82 kWh akumulatoru. Pirmajā brīdī šķiet – Volvo vajadzētu nobraukt tālāk. Taču ziemā, kad bija neliels sals, Kona enerģijas patēriņš nekad nepārsniedza 20 kWh uz 100 km, savukārt XC40 Recharge vidēji patērēja 30 kWh. Tā ir milzīga atšķirība. Lai gan Volvo akumulators ir lielāks, identiskos apstākļos ar pilnu uzlādi tas nobrauca par 50–100 km mazāk," rēķina Raimonds Volonts.
Tādējādi, lai gan tirgū parādās arvien vairāk jaunu un modernu elektroauto, tādi veterāni kā Hyundai Kona Electric, Volkswagen ID.3 un Kia e-Niro joprojām ir konkurētspējīgi, pateicoties vairākām svarīgām priekšrocībām: uzticamībai, salīdzinoši lielai sniedzamībai, kā arī patīkamai cenas un vērtības attiecībai. Tāpēc šie modeļi joprojām ir prātīga izvēle tiem, kam patīk harmoniska trīsvienība – komforts, kvalitāte un uzticamība.