Autors: Kristīne Ozola
Avots: Tukumamuzejs.lv
2025. gada 10. maijā plkst. 18.00 Durbes pils lielajā zālē (M. Parka ielā 7, Tukumā) mūzikas cienītāji aicināti uz koncertu “Vivaldi mūzikas apburtie”. Programmā itāļu komponista Antonio Vivaldi mūzika neierastā salikumā - baroka laika strinkšķināmo instrumentu interpretācija ir nodota koklēm, toties akordeons var meistarīgi iejusties visdažādāko instrumentu un vokālo partiju lomā. Uzstājas Artūrs Noviks (akordeons), Dace Priedīte (solo kokle), Anda Eglīte (basa kokle), Lāsma Meldere-Šestakova (baroka vijole).
Venēcijas komponists Antonio Vivaldi (1678-1741) ir viens no pasaulē atpazīstamākajiem baroka mūzikas lielmeistariem mūsdienās, arī Latvijā. Iespējams, dzīves ceļa daudzveidīgā pieredze – no priestera amata līdz vijoļspēles meistaram un mūzikas pedagoga darbībai, ir veicinājusi komponista rokraksta jeb stila unikalitāti. Šķietami vienkāršas melodijas, kas var aizkustināt un atstāt klausītāju teju satriektu emocionālajā viesulī, vai instrumentālo opusu krāsainība un solistu meistarības pārbaude – tas viss Vivaldi partitūrās. Izpildītājiem, atrodot gaumīgas, eksaltēti mākslinieciskas interpretācijas robežas, šīs vēsturiskās nošu lapas var kļūt par materiālu jaunatklājumiem un muzikāli radošām iespējām, ko vēlas izmantot arī mūziķi, kuri viesosies Durbes pilī.
Reklāma
Ar Vivaldi vienādības zīme parasti tiek likta “Gadalaikiem”. Iespējams, daudzi pat nenojauš, ka ziemas, vasaras, vētras, prieka un citu tēlu izpildījums vijolei un stīgām ir no vesela 12 koncertu cikla “Il cimento dell’armonia e dell’inventione”. Līdzīgi varētu būt ar jo daudzām citām komponista partitūrām, kuras, neskatoties uz mazāku popularitāti Latvijā, ir pat ļoti vērts pētīt un izpildīt.
Pateicoties nejaušībai, 1926. gadā Turīnā tika atklāti simtiem iepriekš nezināmu Vivaldi manuskriptu, starp kuriem bija arī ļoti īpašs dubultkoncerts 2 mandolīnām (RV 532). Savukārt operas “Fernace” (RV 711) liktenis izrādījās dramatiskāks. Pēc citas operas mākslinieciskās neveiksmes, 1738. gadā “Fernace” tika atstāta aizmirstībā un tikai 20. gadsimta beigās atkal atgriezās uz skatuvēm. Kā īpašs meistardarbs mūsdienās ir novērtēta ārija no šīs operas - “Gelido in ogni vena”, kas sasaucas ar Ziemas motīviem no “Gadalaikiem”. Reta instrumentu kombinācija un īpaša loma solo instrumentiem, kuri parasti bija pavadošajā kompānijā, piemēram, fagotam (RV 473), Vivaldi daiļradē parāda komponista unikālu spēju eksperimentēt, radot patiešām krāšņus opusus. Un vēl, arī Vivaldi ir izmantojis senu un ļoti populāru tēmu ‘folija’, radot krāšņas variācijas par šo tēmu, ko šajā programmā gaidāmā koncerta mūziķi ir apspēlējuši ar baroka mūzikai neierasto instrumentu klāstu.
Par gaidāmo koncertu Durbes pilī mūziķi saka: “Šī ir pavisam neliela daļa no patiešām unikālās Antonio Vivaldi daiļrades, ko varam iekļaut mūsu programmā, jo atstātais muzikālais mantojums ir milzīgs. Par veiksmīgu un radošiem skanējumiem bagātu ir tapusi mūsu ideja - baroka laika strinkšķināmo instrumentu lautas un mandolīnas mūziku nodot kokles interpretācijā. To pašu var teikt par akordeona iespējām imitēt ērģeles, ar saviem tembriem spilgtināt continuo lomu, vai arī būt līdzvērtīgam vokālas partijas izpildījumā. Baroka vijoles skanējums Latvijā ir jau ausij gana ierasts, tomēr četru mūziķu un brīžiem 4 instrumentu skanējuma iespējas ir teju bez robežām. Iespējams, dodoties mājup, klausītāji varēs dungot nu jau arī citas tēmas (ne tikai gadalaiku) un būs iegūta pieredze, ka tikšanās ar jauno ir iespējama.”
Ieeja koncertā: 10.00 EUR (iekļauta Durbes pils vēsturiskā interjera un izstāžu apskate “Laimonis Mieriņš. Krāsu spēles”, “Aija Mūrniece. Gadalaiki”.
Par rakstu pārpublicēšanas noteikumiem lūdzam kontaktēties ar Travelnews.lv redakciju.