Reklāma
Tūrisma sektors kā ekonomikas industrija Lielbritānijā ir 5 lielākā un 2003.gadā tā bija 74,2 miljardu Lielbritānijas mārciņu vērta
2,1 miljons cilvēki šobrīd strādā tiešā veidā tūrisma industrijā, kas ir 7% no visiem Lielbritānijā strādājošajiem.
Avots: Statistics on tourism & research
Pieci Lielbritānijas lielākie ienākošā tūrisma tirgi
Valsts | Apciemojumi (000) | Valsts | Iztērēti (Lielbritānijas mārciņas, miljoni) |
USA | 3,616 | USA | 2,400 |
Francija | 3,254 | Vācija | 825 |
Vācija | 2,968 | Francija | 769 |
Īrija | 2,578 | Īrija | 760 |
Nīderlande | 1,620 | Spānija | 618 |
Avots: Statistics on tourism & research
Izejošais tūrisms
Lielbritānijas iedzīvotāji ārzemju ceļojumos 2003.gadā iztērēja 61,4 miljonus Lielbritānijas mārciņas.
Vidējais ceļojuma ilgums ir 10 dienas (pārsvarā brīvdienas), 47% no tiem ir kompleksie ceļojumi.
Populārākās ceļojumu galamērķu valstis:
1. Spānija 13,8 miljoni ceļojumi;
2. Francija 12 miljoni ceļojumu (3,4 dienas izbraucienu bija ar mērķi iepirkties);
3. Īrija;
4. ASV;
5. Itālija.
Populārākais ir gaisa transports, kas aizņem 77% no kopējā izmantotā transporta.
ES valstis ir populārākais britu ceļojumu galamērķis, kas sastāda 73% no kopējā ceļojumu skaita, izskaidrojams ar zemo izmaksu lidsabiedrību piedāvātajiem lētajiem lidojumiem.
Vietējais tūrisms
2003.gadā briti veica 22,3 miljonus biznesa ceļojumu savā valstī ar nakšņošanu, tērējot 6,1 miljardus Lielbritānijas mārciņas
2003.gadā briti veica 34,3 miljonus ceļojumu apciemojot radus un draugus ar nakšņošanu, tērējot 3,4 miljardus Lielbritānijas mārciņas
2003.gadā 86% tūrismā gūtie ienākumi ir vietējo ceļotāju devums
Avots: Statistics on tourism & research
Tendences
Ceļojumu skaitam uz Lielbritāniju ir tendence samazināties. 1999.gadā tas bija 25,4 miljoni un 2003.gadā tas saruka uz 24,7 miljoniem.
Arī tūristu tēriņi Lielbritānijā samazinājušies no 12,5 miljardiem Lielbritānijas mārciņām uz 11,9 miljardiem Lielbritānijas mārciņām laika periodā no 1999.gada līdz 2003.gadam.
2003.gadā Lielbritānijas ceļotāju izdevumi ārzemēs bija lielāki kā ārzemju tūristu tēriņi Lielbritānijā. Starpība 16,7 miljardi Lielbritānijas mārciņas - deficīta rekords!
Konkurences dēļ aviosabiedrības piedāvā ļoti lētas lidojumu cenas – briti bieži izvēlas ceļojumu cenas dēļ, parasti uz brīvdienām līdz vienai nedēļai bieži uz vietām par ko maz zina. Ar to izskaidrojams pilsētbrīvdienu popularitāte.
Brīvdienu organizēšanā Lielbritānijā arvien vairāk tiek lietots internets, apejot starpniekus, kas izraisa ceļojumu aģentu bankrotus. Aģentūras vairāk ir populāras vietās, kur nelido zemo izmaksu aviosabiedrības un, kur iedzīvotāji ir pārsvarā vecāka gadagājuma.
Ceļotāju vecums pieaug, puse no britu sabiedrības šobrīd ir 65 un vairāk gadu, tomēr ir aktīvi ceļotāji.
Britiem patīk būt neatkarīgiem, pieaug brīvdienu māju popularitāte un auto īre.
Budžeta viesnīcu attīstība, kas 2005.gadā veido 15% no kopējā Lielbritānijas tirgus. Līderi šajā viesnīcu segmentā ir Whitebread’s Premier Inn, Premira’s Travelodge, InterContinental’s Express by Holiday Inn un Accor Ibis. 2004.gadā šo viesnīcu ienākumi pieauga par 13%.
Lielbritānijas ceļojumu aģentūras piedzīvo nopietnu lejupslīdi, skaidrojams ar interneta straujo lietojuma pieaugumu ceļojumu organizēšanā (tiek slēgtas nerentablas aģentūras, apvienoti zīmoli, aģenti strādā no mājām, zvanu centru (call centre) skaita palielināšanās).
Vērojama tūroperatoru biznesu un zīmolu apvienošanās, korporāciju veidošanās konkurences rezultātā.
Tūroperatori stimulē tiešo saikni ar pircēju, izslēdzot ceļojuma aģentus. Bieži vien ceļotāji savas brīvdienas organizē paši un no operatora nopērk vien viesnīcu vai lidojumu vai apdrošināšanu.
Ceļojuma aģentūras un tūroperatori arvien vairāk lieto interneta iespējas un mazāk izdod brošūras.
Pieprasījums pēc jūras un Channel Tunel pakalpojumiem samazinās - jūras transportu izmantoja tikai 18% ceļojumiem un Channel Tunel, lai tiktu uz kontinentu – 11% ceļojumiem.
Nodarbinātība Tūrismā
Lielbritānijā ir aptuveni 1,4 miljons darbavietu tūrisma sektorā, tas ir 5% no kopējā darbavietu skaita (ap 130,400 no tiem ir pašnodarbinātie).
Avots: National tourism agency VisitBritain
10 populārākās Lielbritānijas pilsētas:
Pilsētas
| Apmeklējumi, tūkstoši |
Londona | 11,700 |
Edinburga | 770 |
Mančestra | 740 |
Birmingema | 720 |
Glāzgova | 420 |
Oksforda | 360 |
Kembridža | 310 |
Bristole | 290 |
Braitona | 270 |
Liverpūle | 270 |
Naktsmītnes
Naktsmītņu nozares kopējais apgrozījums 2003.gadā bija 10,9 miljardi Lielbritānijas mārciņas, kas ir par 4% vairāk kā 2002.gadā.
Vidējais numura noslogojums 2004.gadā visām naktsmītņu vietām bija 61%, kas ir par 2% vairāk kā 2003.gadā.Vidējais gultasvietu noslogojums 2004.gadā bija 45% (par 1% vairāk kā 2003.gadā.Vislabākais rādītājs (72%) bija septembrī, vissliktākais janvārī (45%).
Avots: Statistics on tourism & research
Lielākie un pazīstamākie Lielbritānijas tūroperatori
My Travel
First Choise Holidays&Flights LTD,
Thomas Cook Retail Ltd,Tour Operations Ltd,Signature Ltd
TUI UK Ltd,
Travelfinders Ltd
Virgin Holidays Ltd,
British Airways Holidays,
Kuoni Travel Ltd
Lielbritānijā darbojas 560 Tūrisma informācijas centri
Avots: Statistics on tourism & research
Transports
Noslogotākās Lielbritānijas 10 lidostas pēc pasažieru un kravas pārvadājumu rādītājiem 2002.gadā:
Hītrovas starptautiskā lidosta - 63 miljoni
Getvikas starptautiskā lidosta – 29,5 miljoni
Mančestras staptautiskā lidosta – 18,6 miljoni
Stanstedas starptaustiskā lidosta - 16 miljoni
Birmingemas staptautiskā lidosta – 7,9 miljoni
Glasgovas starptautiskā lidosta – 7,8 miljoni
Edinburgas starptautiskā lidosta – 6,9 miljoni
Londonas-Lutonas lidosta – 6,4 miljoni
Belfāstas staptautiskā lidosta – 3,6 miljoni
Bristoles starptautiskā lidosta – 3,4 miljoni
Avots: World Airport Codes
Dati no semināra BA Turība
Autore: Inga Brieze