2. jūlijs vēsturē: angļu inženieris Tomass Severijs patentē pirmo tvaika dzinēju

2. jūlijs vēsturē: angļu inženieris Tomass Severijs patentē pirmo tvaika dzinēju

1698. gada 2. jūlijā Severijs patentēja tvaika dzinēju. Karaliskai biedrībai viņš savu izgudrojumu prezentēja 1699. gada 14. jūnijā. Patentam nebija pievienotas ilustrācijas vai apraksts, bet 1702. gada Severijs mašīnu aprakstīja savā grāmatā The Miner's Friend; or, An Engine to Raise Water by Fire, kurā viņš apgalvoja, ka tas varētu sūknēt laukā ūdeni no raktuvēm.

Severija dzinējam nebija virzulis, vienīgās kustīgās daļas bija krāni. To darbināja uzkrājot tvaiku katlā, no kurienes tas nokļuva pirmajā darba traukā un caur cauruli tas tika aizvadīts zem ūdens, tādējādi ceļot ūdeni uz augšu. Kad sistēma bija karsta un pilna ar tvaiku, tad vārēja slēgt krānu starp katlu un pirmo darba trauku, un nepieciešamības gadījumā trauka ārpusi varēja atdzesēt. Tas ļāva tvaikam iekšpusē atdzist, izveidojot daļēju vakuumu, un atmosfēras spiediens spieda ūdeni augšup pa cauruli, kamēr trauks bija pilns. Šajā brīdī krāns zem trauka tika aizvērts, bet krāns starp trauku un izvadcauruli atvērts un no katla tika padots vēl tvaiks. Tad veidojoties tvaika spiedienam, tas grūda ārā ūdeni no trauka pa izvadcauruli laukā no raktuvēm.

Tomēr šim dzinējam bija četras nopietnas problēmas. Pirmkārt, katru reizi, kad tika padots ūdens uz darba trauku, liela daļa siltuma tika nelietderīgi tērēta uzsildot sūknējamo ūdeni. Otrkārt, otrajā etapā bija nepieciešams liels tvaika spiediens, lai tas spētu pacelt ūdeni, bet dzinēja lodētie savienojumi, tik tikko spēja izturēt tik augstu spiedienu un tāpēc to nācās bieži remontēt. Treškārt, kaut arī dzinējs izmantoja pozitīvo tvaika spiedienu, lai izstumtu ūdeni no dzinēja (bez teorētiskā augstuma ierobežojuma, kurā ūdeni varēja celt viens augstspiediena dzinējs) praktiski un pēc drošības apsvērumiem tas nozīmēja, ka lai paceltu ūdeni no dziļām raktuvēm, būtu nepieciešami vairāki vidēja spiediena dzinēji visā šahtas garumā. Ceturtkārt, ūdens dzinējā tika iesūknēts ar atmosfēras spiediena palīdzību (atdziestot tvaikam un veidojoties vakuumam), tas nozīmē, ka dzinējs nedrīkst atrasties augstāk par 9,1 metru virs ūdens līmeņa.

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Burtnieka Kausa izcīņa Ošu regatē 2024 Valmieras novada Tūrisma pārvalde
29. un 30. jūnijā Burtnieka centra laivu kanālā norisināsies tradicionālā Burtnieka Kausa izcīņa Ošu regatē 2024. | Skatīt vairāk
Alūksnes pilsētas svētki Alūksnes TIC
Jau augusta pirmajā nedēļā gaidītākais pasākums šajā vasarā - Alūksnes pilsētas svētki | Skatīt vairāk
Džerbas sala - Vai Tu zini, kur tā ir? Estravel Latvia
Vai zini, cik skaista ir tā? // 7 naktis, viss iekļauts, lidojums no Minhenes // Pagarini vasaru! | Skatīt vairāk
no 582 EUR
Aviobiļešu izpārdošana! SKY24.LV
Vairāk kā 50 galamērķi // ceļošanas periods līdz 31.05.2025. | Skatīt vairāk
no 69 EUR

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com