Kvalitātes kontrole: kā «piedzimst» lieliskas mašīnas

Pēc industriālās revolūcijas automašīnas "piedzimst" daudz vienkāršāk: šasija, kas tiek palaista pa modernu ražošanas līniju, tiek papildināta ar arvien jaunām detaļām un pakāpeniski iegūst tādu veidolu, kādu redzam uz ielas. Tomēr šis ir ļoti vienkāršots skatījums. Patiesībā vispirms ir jāizgatavo vai no piegādātāju noliktavām jāatved atsevišķas detaļas, bet vēlāk tām īstajā brīdī jānonāk pie montāžas līnijas – tikai tad tās var kļūt par mašīnas sastāvdaļu.

Šajā procesā ir iesaistīti simtiem vai pat tūkstošiem cilvēku, kas veic loģistikas, ražošanas, tehnoloģiskās un visādas citādas funkcijas. Mēģinājumi izprast šī procesa nianses, liek matiem celties stāvus. Taču ražotāji zina ne tikai tās, bet arī potenciālās kļūdas, tāpēc viņi sev uzstāda augstu kvalitātes latiņu un arī izstrādā veidu, kā to noturēt.

Viss ir smalki aprakstīts

Autobūvē, tāpat kā daudzās citās industrijās, tiek veidota kvalitātes sistēma. Tās uzturēšanu un uzlabošanu nosaka dokumentēti standarti, piemēram, kvalitātes vadības standarts ISO 9001. "Visās piegādes, ražošanas un pārdošanas ķēdēs ir uzrakstītas visas prasības – standarta procedūras, instrukcijas, specifikācija. Katrai detaļai, kā arī pašai mašīnai un materiāliem, no kuriem tā tiek izgatavota, ir jāatbilst specifikācijai. To, vai tā tiešām ir, fiksē kvalitātes kontrole. Šis process ļauj uzturēt produkta kvalitāti ilgtermiņā vai pat uzlabot ražošanas laikā, kā arī samazināt vai novērst ražošanas kļūdas," stāsta Guntars Pulss, žurnāla Profi Latvija redaktors un Latvijas Gada auto žūrijas biedrs.

Kvalitātes kontrole parasti tiek veikta visos ražošanas posmos, un, ja konstatē neatbilstību, tālākās darbības nosaka attiecīgās procedūras. Tās ļauj noskaidrot iemeslus un novērst turpmākus neatbilstības gadījumus.

"Parasti, konstatējot novirzi no kvalitātes standarta, tiek uzsākta izmeklēšana. Piemēram, testējot gatavu mašīnu, tiek konstatēts, ka tā neatbilst drošības prasībām. Tad nepilnību reģistrē un apraksta – kas noticis nepareizi, kurš un kad to konstatējis, cik bieži tas notiek. Tālāk sākas izmeklēšana visos ražošanas posmos. Tiek pārbaudīti visi dokumenti, materiālu sertifikāti, starpposmu kontroles rezultāti, tiek runāts ar darbiniekiem utt. Tas viss tiek darīts, lai noskaidrotu, kas ir nepilnību pamatcēlonis," skaidro Guntars.

Tā tiek nodrošināts, ka kļūdas neatkārtojas

Ražošanas laikā tiek veikta arī tā sauktā procesa kontrole. Tās laikā saskaņā ar spēkā esošajām instrukcijām tiek ņemti vai testēti starpprodukta paraugi (piemēram, auto daļas), veiktas fizikālā, ķīmiskā, vizuālā un līdzīga pārbaude. To rezultātiem jāatbilst tā sauktajai starpprodukta specifikācijai. Tikai pēc tam mašīnu pārvieto uz nākamo ražošanas posmu. Tas pats attiecas uz jau gatavu auto. Saskaņā ar instrukcijām tiek veikti dažādi specifikācijā paredzētie testi (drošības, elektronikas u.c.), un tikai tad, ja viss atbilst prasībām, to atļauj piegādāt tirgum.

Izmeklēšanas laikā var tikt atklāts, ka novirze radusies, piemēram, tāpēc, ka kāda svarīga detaļa iegūta no jauna, vēl neapstiprināta piegādātāja. Pēc pamatcēloņa noskaidrošanas tiek uzsākts korekcijas–prevencijas process (angliski – CAPA). CAPA sevī ietver divu veidu pasākumus. Pirmo mērķis ir novērst konstatēto nepilnību – neapmierinošo detaļu aizstāj ar detaļu no apstiprināta piegādātāja un atkal veic drošības testus. Otrie ļauj novērst kļūdas atkārtošanos nākotnē – piemēram, izmaina grāmatvedības programmu, lai turpmāk materiālus un detaļas nevarētu iegādāties no neapstiprinātiem piegādātājiem, t.i., lai sistēma bloķē pirkumu.

Izveido īpašas nodaļas

Ražotāji ļoti cenšas, lai viņu produkcija būtu kvalitatīva, tāpēc atvēl tam lielus resursus. Galu galā šādi ieguldījumi atmaksājas, tā kā apmierināti klienti atgriežas un attiecīgi pieaug pārdošanas apjomi. Piemēram, Dienvidkorejas kompānija Hyundai ir izveidojusi globālu kvalitātes kontroles centru (Global Quality Situation Room), kas darbojas 24 stundas diennaktī. Tāpēc tagad kvalitātes problēmu jebkurā pasaules vietā var atrisināt reāllaikā.

"Interesanti, ka kvalitātes kontroles nodaļa parasti ir neatkarīga no ražošanas un pārdošanas nodaļām. Tas arī ir saprotams, jo ir grūti būt objektīvam, vērtējot savu darbu," saka Guntars Pulss.

Lai radītu kvalitatīvus automobiļus, īpaša uzmanība jāpievērš to izturībai un ilgmūžībai, taču to nav iespējams pārbaudīt tikai rūpnīcā. Šim nolūkam gan prototipi, gan jau gatavie jaunie modeļi nobrauc tūkstošiem testa kilometru: daļa no tiem tiek veikta pa autoceļiem, bet daļa – pa speciālām trasēm.

Piemēram, jau minētais Hyundai kopš 2013. gada ar vairāk nekā 40 dažādiem modeļiem garākajā Eiropas sacīkšu trasē nobrauca vairāk nekā 20 000 testa apļu, kā arī veica testus savā trasē netālu no rūpnīcas Čehijā. Lai gan Hyundai ir Dienvidkorejas uzņēmums, Eiropai paredzētie modeļi tiek projektēti un izstrādāti tehniskajā centrā Vācijā, un daži no tiem tiek ražoti arī Eiropā – divas rūpnīcas darbojas Čehijā un viena Turcijā.

Oficiālie dīleri ir kvalitātes garants

Kvalitātes kontrole būtībā notiek visu laiku un tā tiek veikta ne tikai rūpnīcā vai testēšanas poligonos.

"Ar piegādi un loģistiku ir nedaudz savādāk – tā nav kvalitātes kontrole, tā ir kvalitātes sistēmas daļa. Proti – izejmateriāli, noteiktas gatavās detaļas, piemēram, mikroshēmas, tiek iepirktas tikai no apstiprinātiem piegādātājiem. Parasti ar šiem piegādātājiem tiek noslēgts līgums, kurā ir atrunātas prasības piegādājamiem materiāliem. Kvalitātes audits bieži tiek veikts piegādātāju rūpnīcās, t.i., pieredzējuši speciālisti pārbauda detaļas vai citu elementu ražošanas procesu un izejvielas. Tā auto ražotājs var būt drošs, ka vienmēr saņems patiešām labas izejvielas," saka Guntars.

To, ka tik stingra kvalitātes sistēma dod reālu labumu, apliecina fakts, ka Hyundai jau trīs reizes ir bijis kompetentā medija Auto Bild kvalitātes reitinga pirmajā vietā.

Kvalitātes nodrošināšanā nozīme ir arī tam, ka jaunus auto var iegādāties tikai autorizētos dīlercentros. "Ko tas nozīmē jaunajam īpašniekam? Ražotājs izvērtē potenciālo pārdevēju: uzņēmuma lielumu, reputāciju, kvalitātes vadības sistēmu, servisa standartus. Respektīvi – lai kļūtu par dīlercentru, vispirms uzņēmumam veic kvalitātes auditu, un tikai pēc tam tiek parakstīts oficiālās pārstāvniecības līgums. Tādējādi ražotājs var būt drošs, ka pārdošanas laikā tiks ievēroti augstākie kvalitātes standarti, bet pircēji saņems lielisku auto," skaidro Guntars Pulss.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 30.06.2024 - 07.07.2024 Vēsturisko parku un dārzu diena Alūksnē Alūksnes TIC
6.un 7. jūlijā Latvijas piļu un muižu Vēsturisko parku un dārzu dienas 2024 apmeklētājus aicina sajust vēsturiskas dvesmas un līdztekus baudīt. | Skatīt vairāk
no 4.00 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 28.06.2024 - 04.07.2024 Nakšņo kultūras tūrisma glempingos Latvijā Kultūras Tūrisms
Apceļo Latviju un nakšņo sešos moderni aprīkotos glempingos vietējās saimniecībās Ozolniekos, Pierīgā, Alsungā, Amatā, Mazsalacā, Koknesē: www | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 03.06.2024 - 02.07.2024 Turcijas 4* un 5* viesnīcas, 7 naktis Estravel Latvia
Turcijas kūrorti - Alānija, Side, Beleka // VIESNĪCU VASARAS KOLEKCIJA // 7 naktis viesnīcā, viss iekļauts ēdināšanas programma | Skatīt vairāk
no 304 EUR
Taizemes kulinārā pieredze! Estravel Latvia
Labākai dzīvei, enerģijai un aizraujošam piedzīvojumam - Īpašas tūres un kulinārijas meistarklases Taizemē! | Skatīt vairāk
no 363 EUR

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com