Izstrādā jaunas paaudzes autoceļus, kas ražo elektroenerģiju

Rast risinājumu, kā tradicionālo segumu autoceļus aizstāt ar tādām brauktuvēm, kas ražotu elektroenerģiju, ilgi bijis Skota un Džūlijas Brūsovu sapnis. Un, kā izrādās, darbi pie tā īstenošanas rit pilnā sparā.

21. gadsimta sākumā, kad visā pasaulē norisinājās debates par globālo sasilšanu, Džūlija vīram jautāja, vai viņš spētu uzbūvēt tādu ceļu, kas ražotu elektroenerģiju – atvasinājumu no saules bateriju paneļiem. Sākumā Brūsovs par šādu ideju smīkņāja, taču – ne uz ilgu laiku.

Paturot prātā lidmašīnas "melno kasti", abi sāka apsvērt iespējamos risinājumus izstrādāt superizturīgu saules bateriju paneli, kurā būtu iespējams ievietot trauslu elektroniku. Viņi pētīja veidus, kā integrēt saules bateriju elementus, nosprieda izmantot LED diodes ceļa apzīmējumu izgaismošanai, kā arī iestrādāt sildelementus, lai novērstu ceļa apledošanu ziemā, un jau drīz vien dzima koncepts "Solar Roadways".

Tas paredz tradicionālo asfaltbetona un citu segumu autoceļu aizstāšanu ar strukturāli izturīgiem saules bateriju paneļiem. Tie darbotos kā milzīga, visaptveroša spēkstacija, vienlaikus uzlādējot arī braucošus elektroauto, tādējādi ievērojami samazinot siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisiju.

"Mūsu sākotnējais nolūks bija sniegt savu artavu klimata krīzes pārvarēšanā," atzīst Brūsavs. "Mēs izpētījām, ka ASV vien ir vairāk nekā 72 000 kvadrātkilometru asfaltbetona ceļu un laukumu zem klajas debess. Ja šīs brauktuves būtu iespējams noklāt ar īpašiem saules bateriju paneļiem, mēs varētu saražot trīsreiz vairāk enerģijas nekā nepieciešams visām ASV, turklāt tā būtu tīra un atjaunojama enerģija, nevis ogļu spēkstacijas."

Jau kopš 2009. gada Brūsovu pāris sadarbojas ar ASV valdību, ik brīdi pilnveidojot savu projektu. Viņiem talkā nākuši zinātnieki, lai izstrādātu īpaši izturīgu, transparentu un vienlaikus raupju materiālu, kas nodrošinātu auto kustībai nepieciešamo saķeri ar ceļa virsmu. Pēcāk viņiem sekmīgi izdevās ceļā iestrādāt LED apzīmējumus, to "uzsildīt" un pārliecināties, ka visi sistēmas elementi darbojas nevainojami.

Patlaban Brūsovi cer piesaistīt investorus, šim nolūkam izmantojot tīmekļa vietni Indiegogo, lai varēt uzsākt "nākotnes autoceļu" ražošanu. Viņu pēdējais radītais prototips ir pilnībā funkcionējošs stāvlaukums ģimenes mājas pagalmā Aidaho štatā.

"Tie [saules paneļi] šoziem sekmīgi novērsa sniega uzkrāšanos un ledus veidošanos, turklāt saražoja prognozēto enerģijas daudzumu – stāvlaukums ir ekvivalents saules spēkstacijai ar ražošanas jaudu 3 600 vati," atklāj Brūsovs un liek lielas cerības, ka to ražošanu varētu uzsākt jau šogad vai 2015. gadā.

"Paneļi sekmīgi izturēja testus ar transportlīdzekļiem, kas smagāki par 125 tonnām," viņš piebilst. "Tāpat uz īpašās brauktuves transportlīdzeklis no ātruma 128 kilometri stundā tika apturēts nepieciešamajā distancē."

Brūsavs uzskata, ka viņa izgudrojums teorētiski varētu kalpot it visur – no autoceļiem un stāvlaukumiem līdz pat pagalmiem un bērnu rotaļu laukumiem. Viņš ir pārliecināts, ka šāds risinājums spētu pilnībā pārveidot līdzšinējo autoceļu infrastruktūru, novērst daudzus ceļu satiksmes negadījumus un, visbeidzot, pasargāt planētu no vides katastrofas.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Kvai upes kruīzs - JAUNUMS Estravel Latvia
Aizraujoša pieredze, iepazīstot Taizemi - jaunums, ko izbaudīsiet! 4 dienu kruīzs no Bangkokas - iepazīstiet Kanchanaburi provinci no cita skatupunkta! | Skatīt vairāk
no 989 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 15.06.2025 - 21.06.2025 Skroderdienu Silmačos Liepājas reģiona TIB
21. jūnijā Liepājas koncertdārzā "Pūt, vējiņi!" varēs noskatīties iestudējumu "Skroderdienu Silmačos" Gundara Silakaktiņa režijā. | Skatīt vairāk
Svinam pavasari Rēzeknē Rēzeknes pilsētas TIC
Pavasara atnākšana liecina par garāku, siltāku dienu sākumu. Daba ir pārpildīta ar krāsām un dzīvību – ideāls laiks garām pastaigām un | Skatīt vairāk

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2025 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2025 1st-studio.com