Eksperti: Ceļu maršrutu izvēle ietekmē CO2 izmešu daudzumu

Teju trešā daļa navigācijas sistēmu ieteikto maršrutu rada lielāku CO2 izmešu daudzumu, tomēr to var samazināt, izvēloties pareizu braukšanas maršrutu* it īpaši īsos braucienos ar privātiem auto pilsētās. Tā secināts pētījumā, kura ietvaros automašīnās tika uzstādīts mērīšanas aprīkojums, kas analizēja dažādus ceļa maršrutus un to radītās CO2 emisijas. Šo pētījumu īstenoja pasaulē vadošais atjaunojamās degvielas ražotājs Neste sadarbībā ar Nīderlandes kartēšanas un atrašanās vietas datu kompāniju HERE Technologies un Vācijas viedo programmatūru uzņēmumu PTV Group.

“Autotransports rada ievērojamu daļu no visām ar transportu radītājām emisijām pasaulē. Ja mēs vēlamies risināt klimata pārmaiņu problēmu un sasniegt dažādu valstu un uzņēmumu izvirzītos ambiciozos vides aizsardzības mērķus, mums ir jāizskata visi pieejamie risinājumi izmešu daudzuma samazināšanai.  To skaitā ietilpst mazemisiju degvielas izmantošana, piemēram, Neste MY Renewable Diesel™. Tomēr mums ir jāizskata arī citi, pat nelieli risinājumi. Šajā pētījumā vēlējāmies noteikt, vai ir atšķirība starp navigācijas sistēmas ieteikto noklusējuma maršrutu un diviem alternatīviem ceļiem, un vai maršruta maiņa ietekmēs degvielas patēriņu un tiešo CO2 izmešu daudzumu” saka Neste mārketinga un pakalpojumu viceprezidents Mika Hietileinens (Mika Hyötyläinen).

Eksperimentā testa braucējs salīdzināmos apstākļos pa trim reizēm nobrauca 13 dažādus maršrutus: navigatora sistēmas ieteikto noklusējuma maršrutu un divus alternatīvos. Somijas Tehnisko pētījumu centrs VTT analizēja datus, pēc tam ar HERE un PTV algoritmiem tika veikta datu mērogošana un turpmāka izpēte. Iegūtie dati apliecina, ka, izvēloties CO2 izmešu ziņā draudzīgu maršrutu, piemēram, Helsinku reģiona autovadītāji katru gadu varētu samazināt oglekļa dioksīda izmešu daudzumu gandrīz par 80 600 tonnām.

“Mēs noskaidrojām, ka apmēram divos gadījumos no trim navigatora ieteiktais maršruts bija vislabākā izvēle, kas nodrošināja vismazāko degvielas patēriņu un tādējādi mazāku CO2 izmešu daudzumu. Tomēr apmēram vienā trešdaļā gadījumu noklusējuma maršruts nebija visoptimālākais, radot lielāku izmešu daudzumu. Ja ikvienu maršrutu izraudzītos un pa to brauktu, vadoties pēc maksimāla degvielas ietaupījuma kritērija, kopumā izmešu daudzums samazinātos par 6,36%,” akcentē VTT galvenais pētnieks Juhani Lauriko (Juhani Laurikko).

Savukārt PTV produktu direktors Matiass Hormuts (Matthias Hormuth) uzsver, ka “absolūtā degvielas patēriņa prognozēšana vienmēr ir bijusi problēma. Tikai apkopojot plašu datu punktu klāstu, izmantojot mašīnmācīšanos un HBEFA metodes, mēs varējām parādīt, ka maršruta izstrāde samazina mūsu ražotā CO2 daudzumu. Pamatojoties uz šiem rezultātiem, mēs ceram, ka videi draudzīga maršruta izstrāde turpmāk kļūs par standarta piedāvājumu. Protams, mums arī jāņem vērā infrastruktūra un ceļu satiksmes drošība, kā arī citi aspekti, tomēr vienmēr izvēloties visīsāko maršrutu, degvielas patēriņu var samazināt par 5%, ja autovadītājs neiekļūst satiksmē ar biežu apstāšanos”.

“Šī eksperimenta rezultāti mūs pamudināja sākt pētīt šādas navigācijas sistēmas izveides iespēju Neste mobilajā aplikācijā, kas ļauj izvēlēties arī CO2 izmešu ziņā visdraudzīgāko maršrutu. Mēs vēlamies, lai nākotnē tā būtu noklusējuma iespēja visās navigācijas sistēmās: tas ir unikāls risinājums, kas samazina izmešu daudzumu un nerada klientam nekādus izdevumus,” piebilst Mika Hietileinens.

“Lai arī patlaban Latvijā, izmantojot Neste aplikāciju, ir iespējams norēķināties par degvielas uzpildi ar savu mobilo tālruni, ceram, ka drīz ar šo lietotni varēsim arī izvēlēties videi draudzīgāko maršrutu, kas ļaus samazināt CO2 izmešus. Šis unikālais risinājums navigācijas sistēmās klientiem neradīs papildu izdevumus. Tieši otrādi – kopīgiem spēkiem mēs spēsim samazināt kopējos autotransporta radītos kaitīgos izmešus”, piebilst Armands Beiziķis, “Neste Latvija” valdes priekšsēdētājs.

Eksperiments tika veikts Helsinku reģionā Somijā. Kopumā un izvēloties CO2 izmešu ziņā draudzīgu maršrutu, autovadītāji Helsinku reģionā katru gadu spētu samazināt CO2 izmešu daudzumu par nepilnām 80 600 tonnām – tas atbilst gandrīz 20 000 Helsinku reģiona iedzīvotāju radītajam kopējam CO2 izmešu daudzumam vai 30 000 pasažieru automobiļu skaita samazinājumam uz ceļiem pilna gada laikā.

*CO2 izmešu ziņā draudzīgais maršruts pamatojas uz vismazāko iespējamo degvielas patēriņu un tādējādi mazāku CO2 izmešu daudzumu. CO2 izmešu ziņā draudzīgo maršrutu var aprēķināt, ņemot vērā, piemēram, attālumu, vidējo braukšanas ātrumu un prognozētās apstāšanās.

Plašāka informācija angļu valodā par CO2 draudzīgiem maršrutiem ir pieejama šeit.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
TŪRISMA TRIATLONS VIŠĶOS 12.MAIJĀ  TAKA
Šī gada 12. maijā visi tiek laipni aicināti piedalīties ikgadējā Tūrisma triatlonā, kurš šogad pirmo reizi norisināsies Višķos. | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 21.04.2024 - 30.04.2024 Pavasara brīvdienas TURCIJĀ Atlantic Travel
Pieejamās cenas, lielisks serviss, siltā jūra, grezna dabas vide - viss jums un jūsu komfortam. | Skatīt vairāk
no 425 EUR
Padastes muiža - romantiska atpūta Estravel Latvia
2 naktis 2 personām, brokastis un 1 vakariņas, kā arī atpūtas piedāvājums - atpūta vienā no labākajām Igaunijas viesnīcām | Skatīt vairāk
no 335 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 18.04.2024 - 30.04.2024 Saulaina atpūta Kosta Blanka  Atlantic Travel
Kā par saulainu atpūtu pašā Kosta Blankas sirdī ar baltām smilšu pludmalēm un kristāldzidru jūru? JAAĀ! Tiešie lidojumi no Rīgas uz Alikanti no | Skatīt vairāk
no 715 EUR

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2024 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2024 1st-studio.com

 
Total Timed::1.22730494sec.