Ēdieni, kurus ieteicams ēst aprīlī un maijā

Zaļumos ir daudz fitoncīdu, ēterisko eļļu, fermentu, fitohormonu, minerālvielu, vitamīnu. Visā, kas zaļš, ir ļoti daudz beta karotīna. No tā organisms veido A vitamīnu, kurš nostiprina gļotādu, imūnsistēmu. Bet zaļumi nav tikai ikdienas loki, dilles, pētersīļi, selerijas un baziliks. Zaļumi ir arī nātres, virza, balanda, ceļmallapa, pienenes, visas jaunās krūmu un koku lapiņas, skābenes un spināti.

Zaļie garšaugi kā vitamīnu bumbas

Pirmais pavasara svaigums bieži vien tiek saistīts gan ar dillēm, gan lociņiem, kurus bagātīgi pievienojam salātiem. To, ka zaļumi ir veselīgi, mēs zinām. Bet vai Jūs zinājāt, ka visos garšaugos ir liels C vitamīna daudzums? Aplūkosim tuvāk zaļās vitamīnu bumbas.

Dilles ir aromātisko vielu un C vitamīnu bagāts garšaugs. Dillēs ir daudz dažādu minerālsāļu, P vitamīns, karotīns. Lociņus iegūstam no sīpoliem, kuros vitamīnu ir maz, toties to sevišķi daudz ir tieši sīpolu lokos - C vitamīns un karotīns. Pētersīlis satur daudz minerālvielu – kāliju, kalciju, nātriju, magniju, fosforu, dzelzi, arī mikroelementus, ogļhidrātus, C un B grupas vitamīnus, karotīnu. Visas auga daļas satur ēteriskās eļļas. Pētersīļu saknes satur 0,1% ēterisko eļļu, glikozīdus un gļotvielas. 100 gramos lapu var būt līdz 7 mg ß–karotīna, 100 mg C vitamīna, B grupas vitamīni, 340 mg kālija, 245 mg kalcija, 120 mg fosfora. Tāpēc arī pētersīļi uzskatāmi par ļoti labu visiem pieejamu vitamīnu un minerālvielu avotu. Selerija ir dārzenis, ko Latvijā izmanto, galvenokārt, kā garšaugu. Izšķir lapu, kātu un sakņu selerijas. Lapu un kātu selerijās ir daudz vitamīnu un tādu bioloģiski aktīvu vielu, kam liela nozīme gremošanas regulēšanā un nervu tonusa uzturēšanā. Selerijas satur B1,B2,PP,C vitamīnus un kālija, dzelzs, fosfora, magnija, kalcija minerālvielas.

Savvaļas zaļumi jeb nezāles uzturā

Pamēģināsim šopavasar savā ēdienkartē iekļaut arī savvaļas zaļumus – nātres, gārsas, pieneņu lapiņas, gaiļpiesīšu lapas, ceļtekas, pat jaunās kļavu un liepu lapiņas, pļavas āboliņa un raspodiņu lapas, neaizmirstiet arī par zaķkāpostiem! Nezāles uzturā ir vajadzīgas tāpēc, lai ierosinātu organismam attīrīties. Tas ir B grupas vitamīns, kas rosina darboties aknas, aizkuņģa dziedzeri un normalizē nervu sistēmu. Apskatīsim tuvāk pāris vērtīgākos savvaļas zaļumus.

Skābenes pavasarī ir vieni no pirmajiem zaļumiem. Sevišķi daudz skābenēs ir dzelzs, C vitamīna, karotīna un minerālvielu. Nātru lapas satur hlorofilu,  miecvielas (līdz 17%), olbaltumvielas, C vitamīnu, K vitamīnu, B1 vitamīnu, organiskās skābes, kāliju, kalciju, dzelzi un citām vērtīgām vielām. Nātressamazina cukura daudzumu asinīs, urīnā. Nātres veicina organisma attīrīšanu, uzlabo locītavu elastīgumu un asins sastāvu, optimizē visus atjaunojošos procesus. Pieneņu lapas ir bagātīgs magnija un dzelzs avots, tās satur arī daudz kālija, kalcija un nātrija, kā arī A vitamīnu. Pienene ir ļoti vērtīgs ārstniecības augs, kam ir izteikta žulti dzenoša un veidojoša iedarbība. Pienenēm piemīt spēcīgas asinis attīrošas īpašības, tāpēc tās ļoti noder pavasarī attīrīšanās kūru laikā. Gārsa ir nomierinošs, tonizējošs un vitamīniem bagāts augs, kas uzlabo locītavu un muskuļu veselību, lieliski attīra organismu. Gārsa samazina skābi visā organismā un sekmē sāļu izvadīšanu no locītavām. Gārsas iesaka lietot uzturā kuņģa, zarnu, nieru un urīnpūšļu slimību gadījumos. Gārsās ir ļoti daudz C vitamīna. Uzturā lietojamas tikai jaunās gārsas lapiņas. Gārsas var arī žāvēt tējai.

Vērtīgi zināt!

Pētersīļu lapās (100 g) ir 150 mg C vitamīna, kas ir vismaz 5 reizes vairāk nekā citronā;

Ja garšaugs ir noplūkts un pusi dienas nostāvējis istabā ūdens glāzē vai tirgū saulē, vitamīni zūd;

Skābenes nedrīkst vārīt, jo tad zūd to vērtīgās vielas, piemēram, kālija oksalīts, kas vērtīgs svaigā, termiski neapstrādātā veidā. Tāpēc skābenes zupām pievieno tad, Tiem, kam bail no nātru dzelšanas, augus pirms lietošanas uzturā var noplaucēt karstā ūdenī;

Dabas garšas pavasarī ir rūgtā, skābā un savelkošā. Tādiem vajadzētu būt pavasara salātiem ar savvaļas augiem, lai veicinātu gremošanu un ziemas laikā uzkrāto sārņu izvadīšanu no organisma;

Vienu gan vajadzētu ievērot – uzturā lietot tikai tos augus, kurus pazīstat un skaidri zināt, ka tie ir ēdami un veselīgi!

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
Minizoo JuRita TAKA
Minizoo JuRita šogad ir iegādājies daudz jaunu dzīvnieku, kuru skaits jau pārsniedz 100, un kur iespējams tos barot, glaudīt un tie atrodas brīvi | Skatīt vairāk
Latvija
Pusdienu piedāvājums restorānā Hercogs Hercogs Mārupe
Pusdienu piedāvājums darba dienās no 11:00-15:00. Piedāvājumā salāti, zupas, pamatēdieni un deserts. Iknedēļas jaunais piedāvājums Hercoga | Skatīt vairāk
no 4 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 26.08.2019 - 25.09.2019 Minizoo JuRita TAKA
Minizoo JuRita šogad ir iegādājies daudz jaunu dzīvnieku, kuru skaits jau pārsniedz 100, un kur iespējams tos barot, glaudīt un tie atrodas brīvi | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 20.09.2019 - 29.09.2019 Valmieras peldbaseins svin gada jubileju Valmieras Tūrisma informācijas centrs
28.septembrī plkst. 19:00 Valmieras peldbaseinā notiks pirmās jubilejas svinības, kuru ietvaros būs iespējams piedalīties aktivitātē "Nakts | Skatīt vairāk

Par mums | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Vakances | Prakse studentiem | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2019 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2019 1st-studio.com

 
Total Timed::0.09637189sec.