15. augusts vēsturē: Panamas kanālā notiek pirmais kuģa brauciens

Panamas kanāls ir kuģošanas kanāls Centrālamerikas valsts Panamas teritorijā (kanāls atrodas tāda paša nosaukuma zemesšaurumā). 81,6 kilometru garais kanāls savieno Panamas līci Klusajā okeānā ar Atlantijas okeānam piederīgo Karību jūru.

Pirmais kuģis caur kanālu izbrauca 1914. gada 15. augustā, bet kanāls oficiāli atklāts tika 1920. gada 12. jūnijā. Līdz 1999. gada 31. decembrim kanāls atradās ASV kontrolē, bet pēc tam nonāca Panamas valdības kontrolē.

Panamas kanāla būvniecība kļuva par vienu no lielākajiem un sarežģītākajiem būvniecības projektiem, ko jebkad ir veicis cilvēks. Panamas kanālam bija liela nozīme kuģniecības un ekonomikas attīstībai Rietumu puslodē, kā arī ģeopolitiski visā pasaulē. Pateicoties Panamas kanālam, jūras ceļš no Ņujorkas uz Sanfrancisko samazinājās no 22500 kilometriem līdz 9500 kilometriem.

Pa Panamas kanālu pārvietojas gan privātas jahtas, gan tankkuģi un kuģi ar konteineriem. Maksimālais kuģu izmērs, kuri var pārvietoties pa kanālu, ir kļuvis par kuģu būves standartu, iegūstot nosaukumu - Panamax.

Kuģu pārvietošanu pa kanālu veic Panamas kanāla loču dienests. Vidējais laiks, lai pārvietotu kuģi pa Panamas kanālu, ir 9 stundas, minimālais 4 stundas 10 minūtes. Katru gadu caur Panamas kanālu pārvietojas aptuveni 17500 kuģi ar vairāk nekā 203 miljoniem tonnu kravas. Līdz 2000. gadam kanāla pakalpojumus bija izmantojuši vairāk nekā 800000 kuģu.

Pirmās idejas būvēt Panamas kanālu radās Francijā, 1879. gadā, kad tur tika izveidota kompānija kanāla izbūvei. Šīs kompānijas akciju turētāji bija aptuveni 800 000 cilvēku. 1888. gadā kanāla būvniecībai bija iztērēti divas reizes vairāk līdzekļu nekā plānots, bet no nepieciešamās kanāla izbūves bija pabeigti tikai trešdaļa no paredzētā. Kompānija bankrotēja un līdz ar kompāniju izputēja daudzi mazie akciju turētāji. Vairākus gadus vēlāk ASV redzēja kanālu kā veidu kā pastiprināt savu ietekmi reģionā, tāpēc tā uzņēmās celtniecību. Šajā laikā arī ASV spēcīgi atbalstīja Panamas vēlmi atdalīties no Kolumbijas un par šo atbalstu saņēma tiesības celt savu kanālu.

Par kanāla šķērsošanu gan ir jāmaksā visai liela maksa - no 1300 līdz 2400 ASV dolāriem. Lielajiem konteinerkuģiem jāmaksā maksa par konteineru skaitu vai kuģa iegrimes lielumu.

KOMENTĀRI

(vārds) Ieraksti rezultātu

SADAļU ATBALSTA:

 
Ceļojumu un atpūtas piedāvājumi:
☀️ O! ZIEMA '25/26 ir klāt! 🥳  Itaka Latvia
Kipra,Malta, Spānija, Arābu Emirāti, Madeidra, Kanāriju salas, Ēģipte, Maldīvu salas, Maurīcija, Seišelu salas, Bali, Dominikāna, Šrilanka, | Skatīt vairāk
no 469 EUR
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 23.04.2025 - 30.04.2025 Aicinām Tevi doties jūras ceļojumā! Latvia Tours - Berga bazārs
COSTA CRUISES nav tikai kruīza kompānija – tā ir leģenda ar vairāk nekā 70 gadu pieredzi, kas savieno klasisku itāļu stilu ar mūsdienu komfortu | Skatīt vairāk
Viesu māja "Manturi" TAKA
Jauna un komfortabla guļbūves pirts un viesību māja svinību rīkošanai un atpūtai draugu lokā. | Skatīt vairāk
Atpūtas un ceļojumu piedāvājumi 20.04.2025 - 01.05.2025 Aizraujošais ĶĪNAS ceļojums! AL SVETS
Ķīnas galvaspilsēta – Pekina, astotais pasaules brīnums Lielais Ķīnas mūris, Terakotas armija Siaņā, Lielas PANDAS Čendu rezervātā, Šanhaja | Skatīt vairāk
1970 EUR

Par mums / about us | Ētikas kodekss | Reklāma un Sadarbība | Kontakti | Autortiesības | Partneriem
All rights reserved © 2002 - 2025 BalticTravelnews.com | Design & maintenance © 2000 - 2025 1st-studio.com

 
Total Timed::2.54178786sec.